{"items":[{"txt":"
Varf\u00f6r v\u00e5gar de inte g\u00f6ra n\u00e5got \u00e5t problematiken. VI pratar om att \u00e4ndra lagar som \u00e4nd\u00e5 F\u00f6rs\u00e4kringskassan har tolkningsf\u00f6retr\u00e4de till och kan via sina till\u00e4mpningsh\u00e4nvisningar driva fram\u00e5t. F\u00f6r den enskilde kan det bli flera \u00e5rs kamp i domstolar f\u00f6r att f\u00e5 r\u00e4tt.
\n
\n1. Separera ompr\u00f6vningsenheten och g\u00f6r dem till en instans med h\u00f6g juridisk kompetens. De sitter separerat fr\u00e5n myndigheten, styrs inte av regeringen.
\n
\n2. Ta bort f\u00f6rs\u00e4kringskassans ompr\u00f6vningsenhet som ska ompr\u00f6va sina egna beslut.
\n
\n3. Ta bort det allm\u00e4nna ombudet som i princip bara driver f\u00f6rs\u00e4kringskassans \u00e4renden. \u00c4r i princip om\u00f6jligt att f\u00e5 kontakt om man \u00e4r brukare med detta s.k allm\u00e4nna ombud.
\n
\n4. Den nya ompr\u00f6vningsenheten, g\u00f6r l\u00f6pande stickprovskontroller av beslut, f\u00f6ljer upp handl\u00e4ggare antal nekanden etc, granskar eller uppr\u00e4ttar till\u00e4mpningsh\u00e4nvisningar f\u00f6r myndigheten och ompr\u00f6var beslut skyndsamt.
\n
\n5. L\u00f6pande l\u00e4mnas rapporter till Myndigheten och regeringen f\u00f6r deras granskning.
\n
\n6. Orimligt att de som ska granska specialistl\u00e4kares bed\u00f6mningar \u00e4r \"allm\u00e4nl\u00e4kare\" som \u00e4r avl\u00f6nade av en myndigheten. Det finns en risk att dessa l\u00e4kare beh\u00e5lls om de underl\u00e4ttar f\u00f6r handl\u00e4ggare att f\u00e5 nekande domar. Den risken f\u00e5r inte finnas. Utan l\u00e4gg in dessa l\u00e4kare i den nya ompr\u00f6vningsenheten. Se till att man arbetar med l\u00e4kare med h\u00f6g kompetens p\u00e5 olika omr\u00e5den ist\u00e4llet."}]}