Lyssna

COOL - Cooperativet Oberoende Liv

Hemsida: www.coolhoganas.se
Epost: cool.hgs@telia.com
Telefon: 042-33 12 50
Besöksadress: Storgatan 64, 263 22 Höganäs

Ideella förening och stiftelsr enligt organisationsnumret: 843002-5372, Etableringsår: 1995
Kunder och assistentersex kunder och 65 assistenter.
Administrativ personalen personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iSkåne län
Kontor finns i följande länSkåne län
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningKund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal Arbetsgivarföreningen KFO - vi stöttar arbetsgivare inom PA
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, under högst 14 dagar."
Genomsnittlig grundtimlön140:56 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 157:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 134:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 25:00 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 11:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • Konflikthantering, personalmöten mm
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordCOOL är ett litet brukarkooperativ med tonvikt på "litet". Vi tycker det är viktigt med nära kontakt och snabba beslut. I en liten organisation är det lättare att lära känna alla och därmed ha en personlig kontakt med såväl brukare som assistenter.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Transparens­index (0-100)75 av 100
Källa och senaste uppdatering:Maria Lehtimäki, 2017-11-10

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: