Lyssna

Aroskooperativet

Hemsida: www.aroskooperativet.se
Epost: info@aroskooperativet.se
Telefon: 021-41 37 00
Besöksadress: Svalgången 1, 72481 Västerås

Ekonomiska förening enligt organisationsnumret: 769618-9534, Etableringsår: 1995
Kunder och assistenternio kunder och 45 assistenter.
Administrativ personaltvå personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden 12 veckor, förhandlingsbart
Kooperativ eller företagAnordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iVästmanlands län
Kontor finns i följande länVästmanlands län
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningKund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal Arbetsgivarföreningen KFO - vi stöttar arbetsgivare inom PA
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, i fyra veckor."
Genomsnittlig grundtimlön148:53 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 148:53 kr/tim
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:00 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderInnevarande år.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordAroskooperativet är en sammanslutning av brukare som verkar för att skapa en bra assistanssituation. Aroskooperativet drivs som en ekonomisk förening och administrerar den personliga assistansen på brukarens villkor utan något ekonomiskt vinstintresse. Aroskooperativet erbjuder brukaren personlig service och hjälp att tillgodose just sina assistansbehov. Vår målsättning är att brukaren ska ha kontroll över sin egen assistanssituation i enlighet med LSS målsättning om självbestämmande, valfrihet och personlig integritet.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja om någon önskar.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Hjälp vid ansökan om personlig assistans.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Transparens­index (0-100)81 av 100
Källa och senaste uppdatering:Marie Björklund, 2018-10-25

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: