Lyssna

Bräcke Diakoni Personlig Assistans

Hemsida: www.brackediakoni.se/vara-verksamheter/personlig-assistans
Epost: personligassistans@brackediakoni.se
Telefon: 031-50 27 64
Besöksadress: Diakonivägen 10 A, 418 77 Göteborg

Ideella förening och stiftelsr enligt organisationsnumret: 857200-3104, Etableringsår: 2016
Kunder och assistenterokänt antal kunder och okänt antal assistenter.
Administrativ personalen personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iVästra Götalands län, Hallands län
Kontor finns i följande länVästra Götalands län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal Arbetsgivarföreningen KFO - vi stöttar arbetsgivare inom PA
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?"Nej. Om behov finns av assistans vid sjukhusvistelse kan vi vara med och göra en ansökan om det."
Genomsnittlig grundtimlön130:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 146:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 110:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 29:10 kr/tim (per assistanstimme).
Assistansomkostnader 5:82 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Introduktionsutbildning för de personliga assistenterna * Om att vara medarbetare på Bräcke diakoni. * Basutbildning - yrkesroll och förhållningssätt regelverk att arbeta utifrån genomförandeplanen första hjälpen lyft och bärteknik utbildningen "Tydlighet, aktivitet och delaktighet"
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordBräcke diakoni är en idéburen icke vinstdrivande organisation med över 90 års erfarenhet av att möta personer med funktionsnedsättningar. Vi har en rik kompetens och kunskap som du får del av. För oss är det viktigt att tänka på helheten och vi ser dig, dina anhöriga, dina assistenter och det sammanhang du finns.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren Rådgivning vid assistansfrågor.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida.
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparensindex (0-100)60 av 100
Källa och senaste uppdatering:Maria Blad, 2017-03-15

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta. Anordnaren har tillstånd hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: