Lyssna

Assistansenheten i Årsta-Enskede-Vantör

Hemsida: funktionsnedsattning.stockholm/hitta-ledsagarservice-lss/ledsagarservice/assistansenheten-i-enskede-arsta-vantor
Epost: karin.anna.hellstrom@stockholm.se
Telefon: 08-508 142 15
Besöksadress: Tussmötevägen 187, 2 tr, 122 64 Enskede

Etablerings­år:1994
Kunder och assistenter24 kunder och 120 assistenter.
Administrativ personalfem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 4-12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är en kommunal utförare av assistans i Stockholms stad.
Anordnaren kan ta kunder iStockholms län, enbart i kommunen Stockholms stad.
Kontor finns i följande länStockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
KollektivavtalSKR/Sobona: HÖK och PAN avtal med Kommunal
Genomsnittlig grundtimlön147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 118:50 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
Assistans­omkostnaderAntal kr/tim som avsätts uppges ej, hur assistansomkostnadspengar hanteras uppges ej.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • APT, planeringsdagar, medarbetarsamtal, personalmöten med kund, riskanalyser och arbetsmiljöfrågor.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Ej angiven information
  • antal kr som avsätts till assistansomkostnader per timme
Källa och senaste uppdatering:Karin Hellström, Enhetschef, 2018-04-24

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: