Lyssna

Tidrapportering och schemaläggning

Assistansanordnare och assistansberättigade som anställer sina egna assistenter kan köpa tjänster av företag med system för tex tidrapportering och schemaläggning. Nedan beskrivs vad tjänsterna kan innebära och företag som är aktiva på marknaden.

Innehåll
  1. Vad ett tidrapporterings och schemaläggningsverktyg gör
  2. Lista över tidrapporterings och schemaläggningsverktyg

Vad gör ett tidrapporterings och schemaläggningsverktyg?

Lista över tidrapporterings och schemaläggningsverktyg


  • Medvind WFM

    , 1 anordnare.
    logga Visma (medvind WFM)
    Medvind WFM (Visma) hemsida

    1. Hur många kunder och användare har Medvind WFM i personlig assistans och totalt?
      - Totalt: 107 kunder, 270 000 slutanvändare. Personlig assistans: 17 kunder, 10 000 slutanvändare

    2. Hur länge har Medvind WFM funnits?
      - Medvind WFM har funnits på marknaden sedan 2001.

    3. Vilka tjänster erbjuder ni en kund inom personlig assistans, t.ex. schemaläggning, tidrapportering, lönehantering, dokumentation, bokföring för anordnaren, kommunikation, kontroll av ATL?
      - Schemaläggning, tidrapportering, kontroll av ATL, vikarie- och ersättarhantering, löneintegration, digital hantering av 3059 med BankID signering, automatisk generering av 3057 och 3066 blankett.

    4. Finns det möjlighet att provköra Medvind WFM före inköp?
      - Nej ingen möjlighet att provköra då stora delar av applikationen behöver anpassas efter kundens processer och regelverk för att uppnå önskad automatisering. Demonstration kan fås på begäran.

    5. Hur tar ni betalt och hur mycket?
      - Vi tar betalt för grundfunktionaliteten i Medvind WFM per antal anställda, vi har även en transaktionsbaserad prismodell för rapporter som skickas digitalt till försäkringskassan.

    6. Vilken support ger ni era kunder och på vilka tider?
      - Vi supporterar systemförvaltare och superusers helgfria vardagar 8-17.

    7. Är det något du vill tillägga?
      - Medvind WFM är ett komplett schema och bemanningssystem som lämpar sig för stora och medelstora organisationer (minst 200 anställda).

    Svar på frågor om Medvind WFM skickats till Assistanskoll 18 september 2019

    Anordnare som använder Medvind WFM:


  • Truetime

    , 1 anordnare.
    logga Truetime
    Truetime hemsida

    1. Hur många kunder och användare har Truetime i personlig assistans och totalt?
      Eftersom vi är ett startup har vi en del bolag som varit med oss sedan start.

    2. Hur länge har Truetime funnits?
      Truetime grundades 2018 av ett glatt gäng med mångårig erfarenhet inom assistansbransch, verksamhetsutveckling och systemutveckling. Målet är att ta fram det bästa systemstödet för assistansbranschen.

    3. Vilka tjänster erbjuder ni en kund inom personlig assistans, t.ex. schemaläggning, tidrapportering, lönehantering, dokumentation, bokföring för anordnaren, kommunikation, kontroll av ATL?

      • Vi erbjuder bland annat tidrapportering, schemaläggning, lönehantering, kommunikation, dokumentation samt ATL. Utöver det erbjuder vi smarta funktioner som exempelvis vår dashboard, som ger kunden möjlighet att få en tydlig överblick av önskade händelser.
      • Vi erbjuder integration till valfritt lönesystem.
      • Vi är också mycket stolta över vår smarta vikarietillsättningsfunktion. Funktionen gör så att kunden enkelt kan kontakta vikarier utan att behöva ringa eller jaga: systemet sköter vikarietillsättningen åt dig.

    4. Finns det möjlighet att provköra Truetime före inköp?
      - Vi erbjuder kostnadsfri demo där vi ger våra er möjlighet att utforska systemet på egen hand. Vi erbjuder även en genomgång av systemet tillsammans med Truetimes kundansvarig, som då går igenom alla funktioner tillsammans med kunden. Det finns instruktionsvideos tillgängliga som visar systemets funktioner. Alla dessa möjligheter erbjuds kostnadsfritt och kravlöst.

    5. Hur tar ni betalt och hur mycket?

      - Truetime har tre olika paket (Bas, Plus & Pro) med tre olika priser.
      • Det minsta paketet Bas (320kr/mån per kund, exl moms) finns till för mindre assistansbolag.
      • Pluspaketet (399kr/mån per kund, exl moms) är vårt mellanstora paket och passar medelstora assistansbolag som verkar nationellt.
      • Vårt största paket PRO riktar sig mot stora assistansbolag och koncerner. För Pro lämnas en offert.

    6. Vilken support ger ni era kunder och på vilka tider?
      - Support finns tillgänglig vid kontorstider på vardagar, 08-17. Det finns även möjlighet att teckna separata supportavtal om utökad support önskas.

    7. Är det något du vill tillägga?
      - Truetime är ett enklare sätt att driva assistans. Där scheman, anställningsavtal, dokumentationer, lönehantering, meddelandefunktion, digital hantering av FK, App, m.m allt finns samlat på ett och samma ställe. Det är också ett prisvärt system med funktioner som passar stora som små assistansbolag.

    Anordnare som använder Truetime:


  • Coordinare

    , 1 anordnare.
    logga Coordinare
    Coordinare hemsida

    1. Hur många kunder och användare har Coordinare i personlig assistans och totalt?
      - Vi har ett tjugotal anordnare som kunder och drygt 3500 användare.

    2. Hur länge har Coordinare funnits?
      - Coordinare AB bildades 2014 för att ta fram ett skräddarsytt system för assistansbranschen, främst för en större lokal anordnares behov. Fr.o.m. 2018 har Coordinare breddats och lanserats på den svenska marknaden. Coordinare vidareutvecklas löpande i nära samarbete med alla våra kunder.

    3. Vilka tjänster erbjuder ni en kund inom personlig assistans, t.ex. schemaläggning, tidrapportering, lönehantering, dokumentation, bokföring för anordnaren, kommunikation, kontroll av ATL?
      - Funktionslistan är lång och ses bäst på https://www.coordinare.se. Se särskilt vår Funktionsöversikt, och ta gärna en titt på våra filmer. I vår blogg finns ännu mer information, tips & trix, och kundreportage.
      - Nya kunder väljer ofta Coordinare för att systemet upplevs som det mest lättanvända på marknaden.
      - Ett litet urval av Coordinares funktioner:
      • Automatiska schemakontroller (varning direkt en regelöverträdelse sker vid arbete i scheman)
      • Assistenter kan själva registrera eventuella tidsavvikelser
      • Ständig koll på nyttjad och kvarvarande tid i relation till beslut
      • BankID-signering
      • Elektroniska tidrapporter (ELT)
      • Elektronisk inlämning av FK3066 (E-IOA)
      • SMS-påminnelser
      • Integration med lönesystem via API
      • Dokumentation, journal, avvikelser med uppföljning
      • Instrumentpanel informerar om viktig och matnyttig information
      • Väl utbyggt stöd för att hantera flera företag i samma konto
      • Coordinare tillhandahålls som en molntjänst utan behov av lokala installationer hos oss eller hos kund.
    4. Finns det möjlighet att provköra Coordinares före inköp?
      - Självklart! Coordinare kan användas i 30 dagar utan kostnad och utan förpliktelser. Vi bjuder även på en grundutbildning på distans.

    5. Hur tar ni betalt och hur mycket?
      - 499 kr inklusive moms per kund (assistansberättigad) och månad för basversionen, som innehåller all funktionalitet utom integration med lönesystem och stöd för flera företag. Större anordnare kan erbjudas ett rabatterat pris. Anordnare med endast 1 kund samt egna arbetsgivare betalar 799 kr per månad.
      - I priset ingår grundutbildning på distans och support. Dessutom ingår BankID-signaturer och SMS-utskick utan extra kostnad. Ingen bindningstid och ingen startkostnad.
      - Se alla priser på https://www.coordinare.se
    6. Vilken support ger ni era kunder och på vilka tider?
      - Vi erbjuder support kl 08-17 på vardagar via telefon, e-post och inbyggd supportfunktion i Coordinare. För kritiska ärenden finns vi tillgängliga även utanför kontorstid.

    7. Är det något du vill tillägga?
      - Vi har stort fokus på användarvänlighet och arbetar hårt för att Coordinare ska vara intuitivt och lättanvänt trots många och kraftfulla funktioner. Detta gör att nya kunder ofta är redo att arbeta med systemet redan efter en kortare utbildning på 1-2 timmar.
      - Eftersom att Coordinare är en molntjänst och körs i en vanlig webbläsare krävs ingen installation, varken hos oss eller ute hos kund. Det är bara att logga in och köra igång.
      - Vi är uppskattade för vår tillgängliga och kunniga support. Att varje kund ska få ett personligt och vänligt bemötande är självklart. Vi delar gärna med oss av den kunskap och erfarenhet som vi har byggt upp genom vårt mångåriga och nära samarbete med assistansanordnare av varierande storlek. Samtidigt tar vi tacksamt emot våra kunders idéer och önskemål, det hjälper oss att ta Coordinare till nya höjder.

    Svar på frågor om Coordinare skickats till Assistanskoll 5 februari 2021

    Anordnare som använder Coordinare:


  • Annat

    , 7 anordnare.
    Eget eller ett annat system

    Anordnare som använder Annat:


  • Quinyx

    , 0 anordnare.
    Quinyx hemsida

    Anordnare som använder Quinyx:


  • Assistansboken

    , 0 anordnare.
    logga Assistansboken
    Assistansboken hemsida

    1. Hur många kunder och användare har Assistansboken i personlig assistans och totalt?
      Vi har inte tillgång till alla kunders servrar/databaser så vi vet inte hur många användare som kör vår mjukvara. (Många verksamheter köper loss mjukvaran och vidareutvecklar den själva)

    2. Hur länge har Assistansboken funnits?
      Sedan 2011

    3. Vilka tjänster erbjuder ni en kund inom personlig assistans, t.ex. schemaläggning, tidrapportering, lönehantering, dokumentation, bokföring för anordnaren, kommunikation, kontroll av ATL?

      • Dashboard som visualiserar de viktigaste nyckeltalen
      • Schemaläggning & tidsredovisning för personliga assistenter
      • Överblick över status om vilka som har signerat sin tidrapport
      • Se att Försäkringskassan har mottagit de signerade rapporterna
      • Skapa FK-räkning (FK 3057) digitalt
      • Rapport över sjuk- och vikarietid
      • Rapport över planerad tid, kontra schemalagd
      • Rapport över avvikelser (t.ex. sjuk- och administrationstid)
      • Rapport där man kan filtrera tiden på kostnadsställen (t.ex. FK, kommun, HSL, FK avvakta beslut m.fl.)
      • Kundkort
      • Funktionalitet för ATL samt de vanligaste kollektivavtalen
      • Beräkningsperioder
      • Kostnadsställen kopplade till assistenters tidrapporter (t.ex. FK, kommun, HSL, FK avvakta beslut m.fl.)
      • Användare kan kopplas och schemaläggas till flera kunder
      • Anställningsinformation och historik kopplad till enskilda användare
      • Skapa anställningsavtal
      • Beslut kopplade till enskilda kunder
      • Hantering av jour
      • Automatisk SMS-påminnelse (t.ex. om att signera tidsrapporter till FK)
      • Skicka SMS påminnelse till assistenter med osignerade rapporter från startsidan med ett knapptryck
      • Grundschema
      • Meddelanden för intern kommunikation mellan enskilda individer eller grupper
      • Publicera verksamhetsnyheter som visas för användarna på startsidan vid inloggning
      • Skapa och exportera lönefiler till lönesystem
      • Responsive design: systemet stöder både smartphone, surfplatta och dator
      • Prospekt: addera kundkort för potentiella kunder
      • Karta som visar kunder och prospekt
      • Lägga till kontakter till kundkort
      • Skapa dokument kopplade till kunder med tillval för BankID
      • Dokumentlagring på företagsnivå med möjlighet till åtkomstskydd med BankID (går att dela dokumenten ned i enskilda kundkort). Exempel på användningsområden är lagring av genomförandeplan, utdrag från belastningsregister, CV, och företagsdokument.
      • Daganteckningar kopplade till kundkort
      • Utbildningsmodul med bokningssystem
      • Egen företagsprofil med logotyp samt färger i toppmenyn
      • m.m. (vi uppdaterar systemet med nya funktioner i genomsnitt 1 gång i månaden, se www.assistansboken.se för senaste uppdatering)
    4. Finns det möjlighet att provköra Assistansboken före inköp?
      - Man kan använda Assistansboken kostnadsfritt (Vi har ett Freemium och ett Premium-erbjudande)

    5. Hur tar ni betalt och hur mycket?
      - 2800 kr exkl. moms i månaden per verksamhet. Sedan 100 kr exkl. moms per kund. Lite större verksamheter köper loss mjukvaran och anpassar den själva utifrån sina behov, antingen med oss som konsulter eller så har man egna utvecklare.

    6. Vilken support ger ni era kunder och på vilka tider?
      - 08-17

    7. Är det något du vill tillägga?
      - Vi genomförde ett teknikskifte hösten 2018, den nya plattformen började utvecklas 2016.

    Svar på frågor om Assistansboken skickats till Assistanskoll 18 september 2019

    Anordnare som använder Assistansboken:

  • Skicka sidan till: