EKA Assistans och Utbildning AB

Hemsida: ekaassistans.se
Epost: e-k@ekaassistans.se
Telefon: 0224-13738
Besöksadress:
Hyttvägen 2, 733 38 Sala, , Slakerivägen 10, 721 32 Västerås
EKA Assistans och Utbildning AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 83%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 5%
- administrationskostnader
- 3%
- vinst
3%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 71 444 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 65 127 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,9%
- 2023: 4,6%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 154 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 4 %
- 2023: 173 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 61 545 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 47 879 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 200 tkr
- 2023: 950 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556826-6679 med etableringsår: 2003
- Kunder och assistenter
- 33 kunder och 200 assistenter.
- Administrativ personal
- sex personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västmanlands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren gör arbetsscheman.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja i 4 veckor"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 160:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 179:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 15:00 kr/tim - 9:50 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
8:57 kr/tim - 3:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi arbetar tillsammans med våra brukare och personliga assistenter. Vi har arbetsplats träffar varje månad.
Det går att nå oss 24/. Vi har vikariepool.
En personal arbetar med lyft och förflyttnings teknik kontinuerligt i alla arbetsgrupper. Vi hjälper till med kontakter till hjälpmedels centrum och arbetsterapeuter. Kontinuerlig uppföljning av arbetsmiljö.
Vi har utbildad personal som jobbar med låg affektivt bemötande.
HLR utbildning, Bemötande utbildning, vi hyr badbassäng för våra brukare med personal hjälper till med träning i bassängen.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi tillhandahåller hjälp med ansökningar och utredningar till personer som ansöker om personlig assistans.
Detta är en kostnadsfri tjänst som vi erbjuder.- System för tidrapportering och schemaläggning
- Annat
- Transparensindex (0-100)
- 87 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Ewa-Karin Andersson, 2025-02-14 11:36:59