Vilka assistansanordnare svarar på flest frågor
För att utveckla kvaliteten i Assistanskolls jämförelsetjänst, främja öppenhet och underlätta valet av assistansanordnare har vi utvecklat Assistanskolls Transparensindex, TI, som visar hur svarsvilliga assistansanordnarna är i Assistanskoll. Transparensindex mäts i % från 0-100.
I tabellen nedan kan du läsa hur vi har poängsatt de frågor som ingår:
| fråga som anordnarnen ska svara på | poäng |
|---|---|
| Antal assistenter | 1 |
| Antal kunder | 3 |
| Bindningstid och uppsägningstid | 2 |
| Kostnadsuppdelning av assistansersättningen är 100% | 4 (2 utan svar om vinst) |
| Vilket kollektivavtal | 2 |
| Hur läggs schema | 1 |
| Vem arbetsleder assistenterna | 1 |
| Hur rekryteras assistenterna | 1 |
| Assistentlön vid sjukhusvistelse | 1 |
| Utrymme för kundens assistansomkostnader | 3 |
| Assistenternas medellön | 2 |
| Beskrivning av verksamheten | 2 |
| Stadgar om anordnaren är ett kooperativ | 2 |
| Exempel på kundavtal | 3 |
| Om kunden kan bli personlig ersättningsskyldig till assistansanordnaren | 1 |
| Är profilen nyligen uppdaterad | 3 |
Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarnas profiler i Assistanskoll är lämnade av anordnarna själva och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan därför inte garantera att alla uppgifter är korrekta.