Lyssna

Olivia Personlig Assistans AB

Hemsida: oliviapersonligassistans.se
Epost: info@oliviapersonligassistans.se
Telefon: 08-522 825 50
Besöksadresser : Huvudkontor , Vendevägen 85 A, 182 91 Danderyd. Varbergsgatan 2 , 412 83 Göteborg.

visa flera adresser..

Teknikringen 9 , 583 30 Linköping.
Fyrisborgsgatan 2 , 754 50 Uppsala.
Storgatan 82 , 352 46 Växjö.

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556630-8986 med etableringsår: 2002

Kunder och assistenter
170 kunder och 750 assistenter.
Administrativ personal
25 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Västra Götalands län, Kronobergs län, Östergötlands län, Uppsala län, Stockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"I grunden nej, men det avgörs från fall till fall"
Genomsnittlig grundtimlön
145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 124:88 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme.
Assistans­omkostnader
3:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Nej, hur kundens hela assistansersättning använts redovisas inte för kunden.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kunden erbjuds sociala aktiviteter som fester, museibesök, konserter, resor mm.
Vad ingår ej?
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Att vi kan ta omfattande assistansuppdrag med många assistanstimmar.

Vi har också en kvalificerad arbetsledning med dygnetruntservice.

Som kund hos oss på Olivia har man tillgång till "mitt team" som består av

1. Uppdragsansvarig chef är spindeln i nätet i din assistans och är assistenternas närmaste chef som
ser till att tex schemaläggning och bemanning fungerar
2. Jurist, hjälper till med ansökan/ omprövning/utökning av assistansbeslut
3. Rekryteringsenhet Hjälper uppdragsansvariga chefen med rekrytering av assistenter
4. Bemanningsteam dit ringer assistenterna vid sjukdom/vab, de har öppet 06.00-22.00 varje dag.
Bemanningsteamet tillsätter vikarier vid sjukdom
5. Kundombud är med och tar fram kundavtalet vid uppstart. Är också en kontaktperson man kan vända sig
till vid synpunkter på assistansens utförande.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Om man vill ha hjälp att ansöka om personlig assistans så hjälper våra kundombud och jurister till med detta. Villkoret är att avtal tecknas som gäller om kunden får ett beslut om personlig assistans.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent - Platsannonser på arbetsförmedlingen från Olivia Personlig Assistans AB: 14
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggning
Tidvis
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)
77 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Kim Nersing, 2025-06-17 13:56:14

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: