Sydassistans AB

Hemsida: sydassistans.se
Epost: assistans@sydassistans.se
Telefon: 040-16 05 00
Besöksadress:
Limhamnsvägen 128, 216 12 Limhamn
Sydassistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Skåne län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 6%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 112 032 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 110 000 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,3%
- 2023: 0,1%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 705 tkr som är 2.2 % av all lön till alla anställda och 31 574 kr per kund
- 2023: 1 841 tkr som är 2.4 % av all lön till alla anställda och 36 098 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 175 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 7 %
- 2023: 176 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 7 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 4 111 kr
- 2023: 1 706 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 15 556 kr
- 2023: 6 863 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 200 tkr
- 2023: 250 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556476-1137 med etableringsår: 1994
- Kunder och assistenter
- 54 kunder och 340 assistenter. (170 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 12 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- 4 eller 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Skåne län
- Kontor finns i följande län
- Skåne län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, om assistans beviljats samt under anställnings upphörandetid"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 149:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:75 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Sydassistans startades 1994 för att kunna ge ägarfamiljens funktionshindrade dotter personlig assistans med ledorden Trygghet, Respekt och Livskvalitet. Vi arbetar fortfarande i samma anda, därför har vi en välutvecklad och kunnig administration för att på bästa sätt ta hand om både våra uppdragsgivare och assistenter. Vi har lång erfarenhet av att tillvarata både de assistansberättigades och de anställdas intressen på ett bra sätt. För dig som assistansberättigad kan vår erfarenhet av att överklaga beslut i olika rättsinstanser komma till nytta när du har ett för lågt beslut. Långsiktighet och kvalitet i det vi gör är nyckeln till en riktigt bra assistans!
Utbildning av assistenter bidrar starkt till kvaliteten, vi har därför ett omfattande utbildningsutbud i egen regi. Besök gärna vår webbplats www.sydassistans.se för mer information.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja. Sydassistans bistår nya uppdragsgivare i arbetet med att ansöka om assistansbeslut när den potentiella uppdragsgivaren planerar att anlita Sydassistans som assistansanordnare.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Anders Persson, 2024-10-29 09:36:18