Aktiv Assistans Norr AB

Hemsida: aktivassistans.nu
Epost: info@aktivassistans.nu
Telefon: 090-820 02 03
Besöksadresser : Västra Esplanaden 19, 903 25 Umeå. Storgatan 28, 921 21 Lycksele.
visa flera adresser..
Kommendörsgatan 12, 911 32 Vännäs.Aktiv Assistans Norr AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 82 716 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 85 436 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,2%
- 2023: 4,8%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 140 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 6 %
- 2023: 149 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 61 081 kr
- 2023: 101 703 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 0 kr
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556679-3427 med etableringsår: 2008
- Kunder och assistenter
- 44 kunder och 290 assistenter.
- Administrativ personal
- åtta personal, två därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västerbottens län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "JA"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
-
1:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Sparade medel gäller främst för ett kalenderår
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Aktiv Assistans har fokus på ett "fortsatt aktivt liv" och anordnar därav regelbundet trivselaktiviteter för kunder- och assistenter.
Vår verksamhet präglas av inflytande, trygghet, tillgänglighet och kompetens. Vi har kontor i Umeå, Vännäs och Lycksele. Vi är stolta över vår höga servicenivå och tillgänglighet. Vi skräddarsyr din personliga assistanslösning utifrån dina behov och önskemål. Vi utbildar och utvecklar personliga assistenter så att de har de bästa förutsättningar för att kunna hjälpa just dig. Detta för att du ska få så bra livskvalitet som möjligt.
Vår vision är att vara den assistansgivare som andra ser upp till
Besök gärna vår hemsida: www.aktivassistans.nu där vi berättar mer om oss och varför du bör välja oss som din assistansanordnare. Välkommen att ta kontakt med oss!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi har tillgång till jurister som kostnadsfritt hjälper människor att ansöka om personlig assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Tony Cox, Kim Nersing, 2025-06-17 09:20:44