GIL - Göteborgskooperativet för Independent Living

Hemsida: gil.se
Epost: kontor@gil.se
Telefon: 031-63 64 80
Besöksadresser : Mölndalsvägen 30B, 412 63 Göteborg. Junogatan 9, 451 42 Uddevalla.
visa flera adresser..
Lindbergsvägen 2C, 432 32 Varberg.GIL - Göteborgskooperativet för Independent Living är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 90%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 7%
- vinst
0%Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Ekonomiska förening enligt organisationsnumret: 716444-6762 med etableringsår: 1989
- Kunder och assistenter
- 248 kunder och 2050 assistenter. (608 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 29 personal, två därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag. Stadgar - länk till hemsida
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län, Hallands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, man kan ansöka om det"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 157:83 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 177:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 128:16 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 23:98 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Maxtaket för sparade medel på omkostnadskontot per den 31 december är 300 000 kronor
plus bufferten (som är 7 kr per beviljad assistanstimme). Vid särskilda omständigheter kan ett högre maxtak för sparade medel godkännas av styrelsen.- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
personlig coach tim-förbrukningsrapport per månad tjänstgöringsgradsrapport Webbaserat budgetprogram Brett utbildningsutbud Engagemang för samhällsförändring Nätverk Träffa andra Rekryterings-stöd
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Schysst och proffsig assistans är alltid viktigast för oss. Även om assistans möjliggör mycket för många, så möter personer med funktionsnedsättningar hela tiden på problem av olika slag. Helt i onödan! Därför jobbar vi också aktivt med frågor som rör tillgänglighet och bemötande. Detta gör vi genom stora satsningar på socialpolitiska kampanjer, som man kan läsa om på vår hemsida.
På kontoret jobbar många som har egen eller nära erfarenhet av personlig assistans, exempelvis genom att ha arbetat som personlig assistent / arbetsledare eller för att man har barn med personlig assistans.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, om utrymme i verksamheten finnes.
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 88 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Caroline Bräutigam, 2025-02-18 11:47:04