Lyssna

Livsam Personlig Assistans AB

Hemsida: livsam.se
Epost: info@livsam.se
Telefon: 0771-66 88 00
Besöksadress: Nygatan 15, 702 11 Örebro, , Blästervägen 3, 671 41 Arvika

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559034-6358, Etableringsår: 2016
Kunder och assistenter30 kunder och 110 assistenter. (70 årsanställda assistenter)
Administrativ personalfyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4-12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länÖrebro län, Värmlands län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, enligt vad som framkommer av kunds beslut och kollektivavtal."
Genomsnittlig grundtimlön147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 120:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderLivsam kan förskottera assistansomkostnader för planerade utgifter som ännu inte upparbetats, t ex efter ett byte av samordnare. Pengar kan sparas över året. Storleken på assistansomkostnader är förhandlingsbart i relation till din budget i övrigt.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig. Livsams tjänster är kostnadsfria för våra kunder.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Vid behov av sjukvikarier löser antingen kundansvarig eller medarbetsledare detta. Gällande arbetsledning och utbildning är det något som görs upp beroende på behov hos kunden och hens assistenter. Livsam har jourtelefon som är bemannad utanför kontorstider vilket gör att det alltid går att nå någon på företaget.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordGod tillgänglighet är en av grunderna för ett gott samarbete. Utöver våra kontorstider har vi bemannad jour dygnet runt alla dagar på året.

Hos Livsam Personlig Assistans AB har du en egen kundansvarig och administratör till din hjälp.

Vi känner våra kunder, anhöriga och assistenter väl. Vi vet att en god relation utgör grunden för ett bra samarbete. Med kunnig personal och goda relationer verkar vi för ett samarbete som håller över tid. Tillsammans med oss har du full kontroll på din assistans.

Vi hjälper dig med allt administrativt arbete som myndighetskontakter, schemaläggning, semesterplanering, personaladministration, budgetera och redovisa dina assistansomkostnader eller vid byte av assistansbolag.

Vi hjälper dig att vara ditt bästa jag, varje dag.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Livsam erbjuder kostnadsfri hjälp att söka personlig assistans enligt LSS och SFB 51 kap. Vi har en erfaren jurist som arbetat med detta sedan 2004. Vid ansökningar om personlig assistans tecknas sedvanligt avtal om att Livsam även samordnar assistansen. Livsams jurist hjälper även till med andra ärendeslag enligt LSS samt handikappersättning och vårdbidrag via försäkringskassan.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Livsam Personlig Assistans AB: 3
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)83 av 100
Källa och senaste uppdatering:Joakim Malm, 2023-09-04 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: