Livsam Personlig Assistans AB

Hemsida: livsam.se
Epost: info@livsam.se
Telefon: 0771-66 88 00
Besöksadress:
Nygatan 15, 702 11 Örebro, , Blästervägen 3, 671 41 Arvika
Livsam Personlig Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 7%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 40 373 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 41 253 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,1%
- 2023: 5,4%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 91 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- 2023: 102 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 73 300 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 51 700 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559034-6358 med etableringsår: 2016
- Kunder och assistenter
- 30 kunder och 110 assistenter. (80 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4-12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län, Värmlands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, regleras enligt kollektivavtal."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 163:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 183:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:00 kr/tim - 50:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Livsam kan förskottera assistansomkostnader för planerade utgifter som ännu inte upparbetats, t ex efter ett byte av samordnare. Pengar kan sparas över året. Storleken på assistansomkostnader är förhandlingsbart i relation till din budget i övrigt.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Hur ersättning som betalas för att utföra personlig assistans ska hanteras vid oegentligheter regleras enligt lag. Anordnaren ansvarar under vissa förutsättningar för ersättningen och kan då finnas återbetalningsskyldig. Under vissa förhållanden kan ett återbetalningsansvar åligga kunden.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vid behov av sjukvikarier löser kundansvarig eller medarbetsledare detta. Gällande arbetsledning och utbildning är det något som görs upp beroende på behov hos kunden och hens assistenter. Livsam har jourtelefon som är bemannad utanför kontorstider vilket gör att det alltid går att nå en av oss på företaget.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
God tillgänglighet är en av grunderna för ett gott samarbete. Utöver våra kontorstider har vi bemannad jour alla dagar på året.
Hos Livsam Personlig Assistans AB har du en egen kundansvarig, administratör och jurist till din hjälp.
Vi känner våra kunder, anhöriga och assistenter väl. Med kunnig personal och goda relationer verkar vi för ett samarbete som håller över tid. Tillsammans med oss har du full kontroll på din assistans.
Vi hjälper dig med allt administrativt arbete som myndighetskontakter, schemaläggning, semesterplanering, personaladministration, budget och redovisning av dina assistansomkostnader eller vid byte av assistansbolag.
Vi hjälper dig att vara ditt bästa jag, varje dag.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, Livsam erbjuder kostnadsfri hjälp att söka personlig assistans enligt LSS och SFB 51 kap. Vi har en erfaren jurist som arbetat med detta sedan 2004. Vid ansökningar om personlig assistans tecknas sedvanligt avtal om att Livsam även samordnar assistansen. Livsams jurist hjälper även till med andra ärendeslag enligt LSS samt handikappersättning och vårdbidrag via försäkringskassan.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 90 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Joakim Malm, 2025-09-22 16:03:42