Shamsen omsorg AB

Hemsida: shamsen.se
Epost: info@shamsen.se
Telefon: 0103030430
Besöksadress:
Solskensgatan 1, 785 60 Djurås
Shamsen omsorg AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Stockholms län och Hela Sverige.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 134 727 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 129 106 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,2%
- 2023: 1,4%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 924 tkr som är 1.0 % av all lön till alla anställda och 24 316 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 238 anställda, därav administrativa: 11 personer som är 5 %
- 2023: 222 anställda, därav administrativa: 11 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 4 605 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 2 763 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 300 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556832-3405 med etableringsår: 2006
- Kunder och assistenter
- 70 kunder och 350 assistenter. (190 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 11 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Stockholms län, Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Dalarnas län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, under de första två veckorna"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 129:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 144:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:40 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Kunderna förbrukar alltid assistansomkostnadspengar under samma år.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Kunderna har tillgång till assistansanordnarens lokaler och bilar vid behov. Kunder erbjuds även att delta i aktiviteter som anordnas av Shamsen Omsorg AB.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Shamsen omsorg AB är ett flerspråkigt assistansbolag. Vi har assistenter som bland annat kan prata arabiska och somaliska.
Vi erbjuder två olika tjänster utifrån vad kunden behöver hjälp med. Det innebär att kunderna kan välja att enbart få hjälp med det administrativa arbetet eller låta oss sköta allt som rör deras personliga assistans. Vi utformar assistansen efter varje kunds individuella behov och önskemål.
Våra assistenter har arbetat länge hos oss och vi har en fast vikariepool vilket bidrar till trygghet och kontinuitet både för kunder och anställda. Vi har även anställda gruppledare och kontaktpersoner för att säkerställa en hög kvalité och service.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi hjälper till med myndighetskontakter samt kontakter med andra aktörer vid behov när avtal är skrivet.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Nagla Negm El Din, 2025-02-06 08:37:41