Familjen AB (Familjen utan gräns AB)

Hemsida: familjenab.nu
Epost: info@familjenab.nu
Telefon: 070 293 08 05
Besöksadress:
Sjöflygvägen 35B, 182 63 Täby
Familjen AB (Familjen utan gräns AB) är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 89%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 5%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 24 481 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 9 321 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,6%
- 2023: 1,4%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 64 anställda, därav administrativa: 1 personer som är 2 %
- 2023: 20 anställda, därav administrativa: 1 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 109 125 kr
- 2023: 31 750 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 54 875 kr
- 2023: 6 250 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 200 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559033-2630 med etableringsår: 2015
- Kunder och assistenter
- 17 kunder och 80 assistenter.
- Administrativ personal
- en personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, vid kortare vistelse."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 155:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 174:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 138:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 18:00 kr/tim - 25:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
1:00 kr/tim - 3:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Enligt överenskommelse.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vi har fasta vikarier kopplade till varje enskild kund, som kunden känner. Alltså erbjuds ingen vikariepool i den bemärkelsen att helt okända personer kommer in för att arbeta.
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Anordnaren har själv arbetat som personlig assistent, detta ger en inblick i både kundens och de personliga assistenternas olika perspektiv. Vi vill vara det tryggare, lite mindre assistansbolaget för att kunna ge den bästa personliga assistansen. Långsiktiga, stabila och trygga relationer är vår styrka.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja administration, löne-, och ekonomitjänster.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Informationsmöten och samtal.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Emma Bergh, 2025-03-25 11:04:46