Storsjöbygdens Personliga Assistans AB

Hemsida: spaab.se
Epost: kontakt@spaab.se
Telefon: 063-13 01 39
Besöksadress:
Öneslingan 5, 832 51 Frösön
Storsjöbygdens Personliga Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Västerbottens län, Jämtlands län, Skåne län, Kalmar län och Hela Sverige.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 80%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 4%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 4%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 10%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 109 677 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 105 396 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,1%
- 2023: 2,5%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 269 tkr som är 1.8 % av all lön till alla anställda och 39 656 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 202 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 1 %
- 2023: 179 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 2 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 103 781 kr
- 2023: 83 438 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 67 969 kr
- 2023: 51 531 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 2 000 tkr
- 2023: 2 000 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556551-9674 med etableringsår: 2001
- Kunder och assistenter
- 32 kunder och 140 assistenter. (78 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västerbottens län, Jämtlands län, Skåne län, Kalmar län, Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Jämtlands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja,14 dagar"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 120:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 134:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 110:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Inget svar
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
telefontillgänglighet 24 tim/dygn och hälsoundersökning för personal vartannat år
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Regelbunden kundkontakt,regelbundna personalmöten,tillgänglighet dygnet runt. Vi har tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistans.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Henrik Lindberg, VD, 2011-11-24 00:00:00