Lyssna

Strandbergs Personlig Assistans AB

Hemsida: strandbergs-assistans.se
Epost: anne@strandbergs-assistans.se
Telefon: 040-60 85 600
Besöksadress: Helmfeltsgatan 2, 212 11 Malmö

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556861-6238 med etableringsår: 2011

Kunder och assistenter
51 kunder och 284 assistenter.
Administrativ personal
sju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 14 veckor, uppsägningstid 14 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Skåne län
Assistentpool
Det finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Nej"
Genomsnittlig grundtimlön
165:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 185:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 135:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
Assistans­omkostnader
5:00 kr/tim - 20:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Om pengarna är för en viss aktivitet t.ex resa, kan dem sparas. Går man över till ett annat bolag innan aktiviteten genomförs betalas pengarna ut ändå, men allt beror på fakturadatum. Ofta ska tex en resa betalas i förväg, är man kvar som kund när fakturan ska betalas så betalas den med dem öronmärkta pengarna. Vi följer Skatteverkets regler vid övergång till annat bolag samt vid företagets bokslut.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig. Om brukaren/kunden använder assistansomkostnadspengarna till annat än assistans, tex privata kostnader som inte har med assistans att göra.
Reglerna som ska följas är skatteverkets och försäkringskassans kostnader för assistans.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Diverse ansökningar så som utökade timmar eller ny ansökningar om personlig assistans. Kundtjänst hjälper till med diverse ansökningar t.ex bilstöd, färdtjänst, boendeanpassning mm.
Vad ingår ej?
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Mycket personlig kontakt med både brukare/kunder och assistenter, brukaren/kunden väljer hur mycket dem sköter själva och vad företaget ska göra.

Vi tror på flexibel assistans, brukaren/kunden ska ha stort inflytande över sin assistans. Vi har ingen färdig mall utan bygger assistansen efter brukarens/kundens önskemål och beslut.
Vår kontorspersonal talat följande språk, svenska, arabiska, engelska, kurdiska, danska,bosniska
Egna personliga erfarenheter av funktionsnedsättning i familjen.
Personal på kontoret som brinner för sitt arbete och som inte är rädda för att själva hoppa in vid behov hos våra kunder.
Jourtelefon som är öppen 7-22 alla dagar.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Ansökningar om Personlig assistans hos kommunen eller försäkringskassan.
All kommunikation och papper vid byte av assistansanordnare.
Tips och råd om assistansansökan blir avslagen.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Strandbergs Personlig Assistans AB: 2
System för tidrapportering och schemaläggning
RiktaTid
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)
73 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Anne Strandberg VD, 2025-01-15 11:44:41

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: