Lyssna

Strandbergs Personlig Assistans AB

Hemsida: strandbergs-assistans.se
Epost: anne@strandbergs-assistans.se
Telefon: 040-60 85 600
Besöksadress: Helmfeltsgatan 2, 212 11 Malmö

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556861-6238, Etableringsår: 2011
Kunder och assistenter63 kunder och 284 assistenter.
Administrativ personalsju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 14 veckor, uppsägningstid 14 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länSkåne län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja i 14 dagar"
Genomsnittlig grundtimlön147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 20:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderOm pengarna är för en viss aktivitet t.ex resa, kan dem sparas. Går man över till ett annat bolag innan aktiviteten genomförs betalas pengarna ut ändå, men allt beror på fakturadatum. Ofta ska tex en resa betalas i förväg, är man kvar som kund när fakturan ska betalas så betalas den med dem öronmärkta pengarna. Vi följer Skatteverkets regler vid övergång till annat bolag samt vid företagets bokslut.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig. Om brukaren/kunden använder assistansomkostnadspengarna till annat än assistans, tex privata kostnader som inte har med assistans att göra.
Reglerna som ska följas är skatteverkets och försäkringskassans kostnader för assistans.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Diverse ansökningar så som utökade timmar eller ny ansökningar om personlig assistans. Kundtjänst hjälper till med diverse ansökningar t.ex bilstöd, färdtjänst, boendeanpassning mm.
Vad ingår ej?
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordMycket personlig kontakt med både brukare/kunder och assistenter, brukaren/kunden väljer hur mycket dem sköter själva och vad företaget ska göra.

Vi tror på flexibel assistans, brukaren/kunden ska ha stort inflytande över sin assistans. Vi har ingen färdig mall utan bygger assistansen efter brukarens/kundens önskemål och beslut.
Vår kontorspersonal talat följande språk, svenska, arabiska, engelska, kurdiska, danska,bosniska
Egna personliga erfarenheter av funktionsnedsättning i familjen.
Personal på kontoret som brinner för sitt arbete och som inte är rädda för att själva hoppa in vid behov hos våra kunder.
Jourtelefon som är öppen 7-22 alla dagar.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ansökningar om Personlig assistans hos kommunen eller försäkringskassan.
All kommunikation och papper vid byte av assistansanordnare.
Tips och råd om assistansansökan blir avslagen.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent Platsannonser på arbetsförmedlingen från Strandbergs Personlig Assistans AB: 3
System för tidrapportering och schemaläggningRiktaTid
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)73 av 100
Källa och senaste uppdatering:Anne Strandberg VD, 2023-12-14 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: