Lyssna

Frösunda Omsorg AB

Hemsida: www.frosunda.se
Epost: kundkontakt@frosunda.se
Telefon: 0771-37 67 86 32 (Frösunda)
Besöksadress: Huvudkontor, Råsundavägen 18A, 169 67 Solna, , För besöksadresser till våra lokala kontor vänligen besök: http://www.frosunda.se/kundnarstaende/personlig-assistans/vara-assistanskontor/

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556509-2482, Etableringsår: 1994
Kunder och assistenter1000 kunder och 4000 assistenter.
Administrativ personal175 personal, tio därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länNorrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vid akut sjukhusvistelse. Sker i enlighet med kollektivavtal."
TimlönTimlön uppges ej, men lägsta lönen i kollektivavtalet Vårdföretagarna/Almega-Kommunal är 108:78 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
Assistans­omkostnader 2:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderFrösunda utgår alltid från kundens behov och gällande regelverk.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • Tillgänglighet dygnet runt via ditt assistansteam - Central Bemanningsfunktion som ansvarar för vakanshantering och krisärenden på kvällar, nätter och helger. - Rekryteringsspecialist - vars huvuduppgift är att se till att det alltid finns tillgängliga assistenter med olika kompetensprofiler, i vår stora assistentbank - Frösundaakademin - vår webbaserad utbildningsplattform som erbjuder relevanta utbildningar för dina assistenter. - Lokala kundaktiviteter - "IT för kund" - Möjlighet att köpa fler assistanstimmar
Vad ingår ej?
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordFRÖSUNDA OMSORG – ETT STORT OCH STABILT FÖRETAG
Vi har 8 500 medarbetare spridda över hela Sverige. Vi finns inom personlig assistans,
äldreomsorg, funktionsnedsättning samt individ och familj.

DU BESTÄMMER
Att behöva personlig assistans för att klara vardagen, innebär ofta en kamp om hur du vill leva ditt liv. Många upplever i sin vardag att någon annan försöker bestämma över dem. Makten över ens eget liv försvinner med funktionsnedsättningen och man blir inte sedd för den man är. Det tycker inte vi är okej.

Vi kommer inte att lägga oss i eller försöka styra dig. På Frösunda Omsorg ger vi dig kontroll över din vardag. Här får du inte bara välja, utan också bestämma. Fika när du vill, inte när det passar oss. Rök om du vill röka, ät vad du vill äta, gör det du vill göra. Vi har aldrig rätt att bestämma över dig eller väga in personliga åsikter. Ditt liv, dina beslut. Vi låter den personliga assistansen vara just personlig. Här bestämmer du!

KUNDENS FOKUS
För att våra kunder ska kunna bestämma hur de ska leva sina liv är det avgörande att vi vet vad de vill. Den kunskapen får vi genom ett omfattande arbete med social dokumentation och uppföljningar. Och istället för att ha fokus på kunden utgår vi från kundens fokus – alltså vad som är viktigt för dig som kund. Det är vad skiljer oss från
mängden och är grunden för kvaliteten i vår omsorg.

På Frösunda har vi frågat våra kunder vad de anser är viktigast gällande assistansen, och därefter har vi anpassat vårt sätt att jobba. Det är därför ingen slump att vi satsar hårt på bemanning, bemötande och tillgänglighet.

BEMANNING
Kompetensen hos våra medarbetare är en viktig faktor och vi ser därför till att alla som arbetar för dig har rätt kunskap. Det krävs också att rätt assistent kommer till dig vid rätt tillfälle och gör det du vill, på det sätt du önskar. Detta tryggar
vi genom schemaläggning, kompetensutveckling, genomförandeplan, social dokumentation samt kontinuerlig kontakt. Din verksamhetschef och rekryteringsspecialist samarbetar för att hitta rätt assistenter till dig. Om dina assistenter behöver vara lediga eller blir sjuka, löser vi vakansen enligt dina önskemål. Under kontorstid ansvarar din verksamhetschef för bemanningen. Kvällar, helger samt nätter tar vår centrala bemanningsfunktion vid. Det betyder att det alltid finns någon som ansvarar för din assistans.

BEMÖTANDE
Vårt beteende och bemötande är avgörande för att du ska trivas med oss och känna dig trygg. Respekt, engagemang och nyfikenhet utgör grunden för hur vi alltid ska bemöta dig. För att uppfylla vårt kundlöfte om att ”här bestämmer kunden” har vi inrättat vår egen webbutbildning, Frösunda Akademin. Här får alla våra medarbetare lära sig att arbeta med bemötande utifrån kundens fokus. De som genomgått alla stegen i utbildningen blir Frösundacertifierade.

TILLGÄNGLIGHET
Som kund hos oss behöver du aldrig känna dig ensam. Du har alltid ett helt assistansteam
omkring dig som du kan ta hjälp av. Förutom assistenterna och verksamhetschefen, har du bland annat en vice verksamhetschef, juridiskt sakkunnig, rekryteringsspecialist och gruppen på central bemanning. Via ditt assistansteam finns det alltid något att
kontakta, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året – allt för att du och dina assistenter ska känna er trygga.

PÅ FRÖSUNDA FÅR DU SOM KUND:
• Bestämma över ditt liv och din vardag
• En av landets största och mest erfarna utförare av assistans
• Eget assistansteam med tillgänglighet dygnet runt, 365 dagar om året
• En rekryteringsspecialist och engagerade assistenter som du själv får välja
• Juridisk rådgivning och stöd med nyansökningar, omprövningar och överklaganden under hela processen
• Professionell organisation som följer lagar, regler samt dokumenterar och följer upp

PÅ FRÖSUNDA FÅR DINA ASSISTENTER:
• En närvarande verksamhetschef som har en coachande roll
• Stöd från övriga i assistentteamet
• Introduktion – varje assistent introduceras i Frösundas assistanskoncept
• Inskolning – sker hos dig som kund
• Trygga anställningsvillkor genom kollektivavtal
• Dina assistenter får även möjlighet till kompetensutveckling via Frösundaakademin
• Friskvårdsbidrag

”Bäst är det när jag kan glömma bort assistansen och koncentrera mig på mitt liv” Marlene Bergqvist, kund hos Frösunda
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Frösunda värnar om din rätt enligt lag att få det stöd i form av personlig assistans
som du behöver. Vi hjälper dig som privatperson i den juridiska processen.

Vi kan vår sak. Frösunda har över 20 års erfarenhet inom personlig assistans och
våra juridiskt sakkunniga har expertkompetens inom lagstiftningen.

Vi kan stödja dig med:
• ansökningar och omprövningar
• tillfälliga utökningar
• medverkan på möten med handläggare från kommunen och Försäkringskassan
• överklagan vid avslag
• juridisk rådgivning kring din assistans
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Frösunda Omsorg AB: 75

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
Ej angiven information
  • varken medellön eller minimilön till assistenter
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)67 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jessica Green, 2018-06-14

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: