Lyssna

A-Assistans Leimir AB

Hemsida: a-assistans.se
Epost: info@a-assistans.se
Telefon: 0650 - 54 15 51
Besöksadresser : Kastellvägen 2C, 824 55 Hudiksvall. Norra Kyrkogatan 4, 652 24 Karlstad.

visa flera adresser..

Bangårdsgatan 15A, 831 34 Östersund.
Stockholm, Vasagatan 14A, 172 61 Sundbyberg.
Göteborg, Sven Källfelts gata 213 , 426 71 Västra Frölunda.
Umeå, Storgatan 43, 803 26 Umeå.
Västerås.
Skomakargatan 2, 722 11 Västerås.

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556637-8963 med etableringsår: 1994

Kunder och assistenter
105 kunder och 650 assistenter.
Administrativ personal
18 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 5-12 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder i
Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Värmlands län, Västra Götalands län, Uppsala län, Stockholms län
Kontor finns i följande län
Västerbottens län, Jämtlands län, Gävleborgs län, Västmanlands län, Värmlands län, Västra Götalands län, Stockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Fremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Ja"
Genomsnittlig grundtimlön
152:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 133:25 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Inget svar
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Akuttelefon som är bemannad dygnet runt. Bolagsjurist.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Med 30 års erfarenhet erbjuder vi personlig assistans i hela Sverige, och vårt fokus är att du ska känna dig trygg och nöjd med din assistans.

Vi vet hur viktigt det är att du har assistenter som inte bara förstår dina behov utan också trivs med sitt arbete. Därför ser vi till att både du och dina assistenter har de bästa förutsättningarna för ett välfungerande samarbete.

Om du är egen arbetsgivare kan vi hjälpa dig med allt administrativt arbete, så att du kan fokusera på det som verkligen betyder något – ditt välbefinnande. Dessutom erbjuder vi kort uppsägningstid för att du alltid ska känna dig fri att göra det val som passar dig bäst.

Vi finns här för dig dygnet runt, med en akuttelefon som är bemannad 24 timmar om dygnet, varje dag i veckan.

Vi är ett familjeägt företag som drivs med hjärta, kompetens och engagemang, och vi har över tre decenniers erfarenhet inom personlig assistans. Vi ser fram emot att få vara en del av din vardag och göra skillnad för dig och din familj.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Vi hjälper även dig som är egen företagare med bokföring och annan administration till en låg kostnad.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Vår jurist hjälper till med ansökan och överklagan till Kommun och Försäkringskassan.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent - Platsannonser på arbetsförmedlingen från A-Assistans Leimir AB: 22
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggning
Primass
Transparens­index (0-100)
93 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Mira Jonsson, 2025-08-28 15:31:19

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: