A-Assistans Leimir AB

Hemsida: a-assistans.se
Epost: info@a-assistans.se
Telefon: 0650 - 54 15 51
Besöksadresser : Kastellvägen 2C, 824 55 Hudiksvall. Norra Kyrkogatan 4, 652 24 Karlstad.
visa flera adresser..
Bangårdsgatan 15A, 831 34 Östersund.Stockholm, Vasagatan 14A, 172 61 Sundbyberg.
Göteborg, Sven Källfelts gata 213 , 426 71 Västra Frölunda.
Umeå, Storgatan 43, 803 26 Umeå.
Västerås.
Skomakargatan 2, 722 11 Västerås.
A-Assistans Leimir AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Värmlands län, Västra Götalands län, Uppsala län och Stockholms län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 203 594 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 197 094 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,2%
- 2023: -1,3%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 931 tkr som är 0.7 % av all lön till alla anställda och 9 800 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 343 anställda, därav administrativa: 18 personer som är 5 %
- 2023: 347 anställda, därav administrativa: 18 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 5 189 kr
- 2023: -27 305 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -18 958 kr
- 2023: -38 368 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556637-8963 med etableringsår: 1994
- Kunder och assistenter
- 105 kunder och 650 assistenter.
- Administrativ personal
- 18 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 5-12 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Värmlands län, Västra Götalands län, Uppsala län, Stockholms län
- Kontor finns i följande län
- Västerbottens län, Jämtlands län, Gävleborgs län, Västmanlands län, Värmlands län, Västra Götalands län, Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 152:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Inget svar
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Akuttelefon som är bemannad dygnet runt. Bolagsjurist.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Med 30 års erfarenhet erbjuder vi personlig assistans i hela Sverige, och vårt fokus är att du ska känna dig trygg och nöjd med din assistans.
Vi vet hur viktigt det är att du har assistenter som inte bara förstår dina behov utan också trivs med sitt arbete. Därför ser vi till att både du och dina assistenter har de bästa förutsättningarna för ett välfungerande samarbete.
Om du är egen arbetsgivare kan vi hjälpa dig med allt administrativt arbete, så att du kan fokusera på det som verkligen betyder något – ditt välbefinnande. Dessutom erbjuder vi kort uppsägningstid för att du alltid ska känna dig fri att göra det val som passar dig bäst.
Vi finns här för dig dygnet runt, med en akuttelefon som är bemannad 24 timmar om dygnet, varje dag i veckan.
Vi är ett familjeägt företag som drivs med hjärta, kompetens och engagemang, och vi har över tre decenniers erfarenhet inom personlig assistans. Vi ser fram emot att få vara en del av din vardag och göra skillnad för dig och din familj.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Vi hjälper även dig som är egen företagare med bokföring och annan administration till en låg kostnad.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vår jurist hjälper till med ansökan och överklagan till Kommun och Försäkringskassan.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 93 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Mira Jonsson, 2025-08-28 15:31:19