Lyssna

Ågrenska Assistans

Hemsida: agrenska.se
Epost: martin.sodling@agrenska.se
Telefon: 031-750 91 00
Besöksadress: Lillövägen 20,, Lilla Amundön,, 436 58 Hovås

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556436-2217 med etableringsår: 2006

Kunder och assistenter
34 kunder och 220 assistenter. (40 årsanställda assistenter)
Administrativ personal
sju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Västra Götalands län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Vi betalar ut uppsägningslön enligt kollektivavtal. (dvs 1 månad)"
Genomsnittlig grundtimlön
148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader
10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Såhär är det formulerat i vårt avtal:
Assistansersättning kan användas av uppdragsgivaren till kostnader för personlig assistans under innevarande år. Efter varje år görs en avräkning och eventuellt överskott tillfaller Ågrenska. Uppdragsgivaren och Ågrenska kan i särskilda fall komma överens om möjligheten att nyttja sparat överskott under ytterligare ett år. Särskilt fall kan exempelvis vara att en större resa är planerad och ska genomföras under det kommande året.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Arbetsgivaransvar. Medverkan och stöd vid anställningsintervjuer och i hela rekryteringsprocessen. Schemaläggning, Stöd och handfast hjälp vid konfliktsituationer. Stöd och hjälp vid ansökan och överklagan. Myndighetskontakter. Träffar på Ågrenska för assistenter, assistansanvändare och anhöriga.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi har en unik kompetens kring sällsynta diagnoser!
Ågrenska har under mer än 20 års tid arbetat med barn och unga med funktionsnedsättningar.
Assistansen vänder sig i likhet med flera andra av våra verksamheter även till vuxna.
Som kund hos oss får man tillgång till vår kompetens och vårt breda nätverk.
Hos oss är alltid någon i kundens närhet arbetsledare, det kan vara kunden själv, legal företrädare eller en assistent. För arbetsledaransvar utgår ersättning.

Vi sätter stor vikt vid utbildning och avsätter del av assistansersättningen till utbildning och handledning. Grund- och arbetsledarutbildning sker hos oss på Ågrenska, men kunden kan också köpa in relevanta utbildningar på annat håll.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi kan stötta vid ansökan och medverka på möten med handläggare från kommun och/eller försäkringskassa
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Ågrenska Assistans: 7
System för tidrapportering och schemaläggning
Aiai
Transparens­index (0-100)
83 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Martin Södling, 2024-10-23 12:57:08

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: