Ågrenska Assistans

Hemsida: agrenska.se
Epost: martin.sodling@agrenska.se
Telefon: 031-750 91 00
Besöksadress:
Lillövägen 20,, Lilla Amundön,, 436 58 Hovås
Ågrenska Assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 10%
- vinst
0%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 128 395 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 122 224 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -2,6%
- 2023: 0,9%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 521 tkr som är 1.8 % av all lön till alla anställda och 44 735 kr per kund
- 2023: 1 528 tkr som är 1.9 % av all lön till alla anställda och 43 657 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 210 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 3 %
- 2023: 234 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -121 382 kr
- 2023: 7 914 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -97 706 kr
- 2023: 36 000 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556436-2217 med etableringsår: 2006
- Kunder och assistenter
- 34 kunder och 220 assistenter. (40 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- sju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Vi betalar ut uppsägningslön enligt kollektivavtal. (dvs 1 månad)"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Såhär är det formulerat i vårt avtal:
Assistansersättning kan användas av uppdragsgivaren till kostnader för personlig assistans under innevarande år. Efter varje år görs en avräkning och eventuellt överskott tillfaller Ågrenska. Uppdragsgivaren och Ågrenska kan i särskilda fall komma överens om möjligheten att nyttja sparat överskott under ytterligare ett år. Särskilt fall kan exempelvis vara att en större resa är planerad och ska genomföras under det kommande året.- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Arbetsgivaransvar. Medverkan och stöd vid anställningsintervjuer och i hela rekryteringsprocessen. Schemaläggning, Stöd och handfast hjälp vid konfliktsituationer. Stöd och hjälp vid ansökan och överklagan. Myndighetskontakter. Träffar på Ågrenska för assistenter, assistansanvändare och anhöriga.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi har en unik kompetens kring sällsynta diagnoser!
Ågrenska har under mer än 20 års tid arbetat med barn och unga med funktionsnedsättningar.
Assistansen vänder sig i likhet med flera andra av våra verksamheter även till vuxna.
Som kund hos oss får man tillgång till vår kompetens och vårt breda nätverk.
Hos oss är alltid någon i kundens närhet arbetsledare, det kan vara kunden själv, legal företrädare eller en assistent. För arbetsledaransvar utgår ersättning.
Vi sätter stor vikt vid utbildning och avsätter del av assistansersättningen till utbildning och handledning. Grund- och arbetsledarutbildning sker hos oss på Ågrenska, men kunden kan också köpa in relevanta utbildningar på annat håll.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi kan stötta vid ansökan och medverka på möten med handläggare från kommun och/eller försäkringskassa
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Martin Södling, 2024-10-23 12:57:08