Lyssna

Ågrenska Assistans

Hemsida: agrenska.se
Epost: anders.sandegard@agrenska.se
Telefon: 031-750 91 00
Besöksadress: Lillövägen 20,, Lilla Amundön,, 436 58 Hovås

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556436-2217, Etableringsår: 2006
Kunder och assistenter35 kunder och 250 assistenter. (40 årsanställda assistenter)
Administrativ personal7,5 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länVästra Götalands län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Vi betalar ut uppsägningslön enligt kollektivavtal. (dvs 1 månad)"
Genomsnittlig grundtimlön145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 33:26 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderMedel som inte använts under en tvåårsperiod,tillfaller Ågrenska som vinst, enligt skatteverkets rekommendation.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Arbetsgivaransvar. Medverkan och stöd vid anställningsintervjuer och i hela rekryteringsprocessen. Schemaläggning, Stöd och handfast hjälp vid konfliktsituationer. Stöd och hjälp vid ansökan och överklagan. Myndighetskontakter. Träffar på Ågrenska för assistenter, assistansanvändare och anhöriga.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi har en unik kompetens kring sällsynta diagnoser!
Ågrenska har under mer än 20 års tid arbetat med barn och unga med funktionsnedsättningar.
Assistansen vänder sig i likhet med flera andra av våra verksamheter även till vuxna.
Som kund hos oss får man tillgång till vår kompetens och vårt breda nätverk.
Hos oss är alltid någon i kundens närhet arbetsledare, det kan vara kunden själv, legal företrädare eller en assistent. För arbetsledaransvar utgår ersättning.

Vi sätter stor vikt vid utbildning och avsätter del av assistansersättningen till utbildning och handledning. Grund- och arbetsledarutbildning sker hos oss på Ågrenska, men kunden kan också köpa in relevanta utbildningar på annat håll.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vi kan stötta vid ansökan och medverka på möten med handläggare från kommun och/eller försäkringskassa
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Ågrenska Assistans: 18


Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)87 av 100
Källa och senaste uppdatering:Anders Sandegård, 2023-09-19

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: