Ny Kraft assistans i Halland AB

Hemsida: nykraftassistans.se
Epost: anna@nykraftassistans.se
Telefon: 0725 434402 eller 0727 299670
Besöksadress:
Peter Åbergsv. 1, 311 42 Falkenberg
Ny Kraft assistans i Halland AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 92%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 5%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2025: 119 332 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2024: 118 688 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2025: 7,0%
- 2024: 5,7%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2025: 1 266 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 27 522 kr per kund
- 2024: 1 248 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 22 691 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2025: 261 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 3 %
- 2024: 263 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2025: 182 217 kr
- 2024: 123 764 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2025: 1 130 kr
- 2024: 945 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2025: 0
- 2024: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556895-7400 med etableringsår: 2011
- Kunder och assistenter
- 46 kunder och 310 assistenter. (200 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- sju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 16 veckor, uppsägningstid 16 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Hallands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "JA, vi har månadsanställningar"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 149:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
1:00 kr/tim - 4:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Pengarna följer avräkningsperioderna. I omkostnadspengen igår inte utbildning, handledning mm det ligger i en annan post. Ej heller förbrukningsvaror, dessa står företaget för. Typ handskar, toapapper, tvål, torky mm
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Inget svar
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
I företaget har vi 9 arbetsledare anställda på plats, dessa är lätta att nå. De sköter om kunden vill eller med kunden all rekrytering. Både var det gäller långsiktiga och akuta behov. Arbetsledarna håller i personalmöten en gång varje månad och sköter allt kring personal, om inte brukaren vill göra vissa delar själv. Vidare har företaget inga jurister men ägarna är väl insatta i Lss lagen och hjälper ofta och gärna till med överklagan och ansökan. Vi har valt att inte ha någon pool av vikarier då vårt koncept är att kunden ska känna sin personal väl och att det ska vara minsta möjliga antal som jobbar. Så vikarier är knutna till kunden/kunderna. Vi arbetar nära och bistår på plats med all administration.
- Vad ingår ej?
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Personlig, personlig assistans.
Vi individanpassar assistansen, varför ett formulär är svårt att fylla i generellt, vi har olika lösningar hos varje kund. Vi har en mycket väl fungerande administration. Vi har mycket låg personalomsättning och strävar efter att kunden ska ha så lite assistenter kring sig som möjligt, där av ingen pool. Vi har en servicegrupp som åker runt och dubblar på de ställen som behöver dubbelbemanning. Vi har mycket goda arbetsvillkor och månadsanställer personal. Detta skapar trygga anställningar och med det högre kvallitet i assistansen. Vi har täta dialoger och träffar kunder och personal ofta, och dörren till kontoret står alltid öppen under kontorstid.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi informerar, lägger upp en plan om hur det kan se ut. Hjälper till att ansöka.
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Anna Badenfelt, 2025-08-25 11:58:09