SMIL - Samarbetsorganisationen Malmö Independent Living

Hemsida: smilmalmo.se
Epost: info@smilmalmo.se
Telefon: 040 - 97 42 99
Besöksadress:
Grynbodgatan 5, 211 33 Malmö
SMIL - Samarbetsorganisationen Malmö Independent Living är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Skåne län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 7%
- vinst
0%Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Ideella förening och stiftelser enligt organisationsnumret: 846003-8287 med etableringsår: 1990
- Kunder och assistenter
- 15 kunder och 140 assistenter.
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag. Stadgar - länk till hemsida
- Anordnaren kan ta kunder i
- Skåne län
- Kontor finns i följande län
- Skåne län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Styrelsen har möjlighet att besluta om detta"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:50 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 23:98 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Medlemmar i kooperativet som har önskemål eller behov utöver budget för omkostnad kan alltid söka stöd för detta ekonomiskt hos föreningens styrelse.Budgeten är satt av styrelsen i SMIL som består utav medlemmar eller företrädare, och är tänkt som riktlinjer som går att rucka på om behov uppstår för medlemmar.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
I händelse att medlem aktivt brutit mot lag, förordning eller regler som hen kommit överens om med SMIL riskerar kunden att bli ersättningsskyldig för de krav som ställts på SMIL.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
För samtliga kostnader som ingår ska de rymmas inom budgeten för den enskilde medlemmen och de kostnader som medlemmarna fastställer på årsmötet. SMIL erbjuder regelbundna medlemsträffar av olika slag utöver arbetsledarutbildningar.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
SMIL har bedrivit personlig assistans sedan 1990, i samma form. Styrelsen är medlemsvald och arbetar mycket nära kansliet. Varje uppdrag utformas i enlighet med den enskildes önskemål, och överenskommelse om assistansuppdragets utformning tecknas alltid. Styrelsen är intressepolitiskt aktiv och SMIL tror på att synas som ett ickevinstdrivande alternativ för anordning av personlig assistans. Utifrån medlemmars intresse arbetar vi även mycket mot vår personal, och ser en direkt koppling mellan ett gott arbetsgivarskap och en god utförd personlig assistans.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Rådgivning
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 100 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Lilly Key, 2025-07-28 13:26:11