Personstöd Mälardalen AB

Hemsida: personstod.se
Epost: info@personstod.se
Telefon: 021-475 72 00
Besöksadress:
Pilgatan 8D, 721 30 Västerås
Personstöd Mälardalen AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Västmanlands län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 80%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 6%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 5%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 47 539 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 82 545 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -0,7%
- 2023: -39,2%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 448 tkr som är 4.7 % av all lön till alla anställda och 57 920 kr per kund
- 2023: 1 548 tkr som är 2.7 % av all lön till alla anställda och 59 538 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 69 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 6 %
- 2023: 152 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -51 800 kr
- 2023: -1 243 192 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -13 560 kr
- 2023: -795 231 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556617-2069 med etableringsår: 2002
- Kunder och assistenter
- 25 kunder och 140 assistenter.
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västmanlands län
- Kontor finns i följande län
- Västmanlands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Nej"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 160:70 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 180:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 152:40 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme.
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Inget svar
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- Vad ingår ej?
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
I över tjugo år har vi på Personstöd varit verksamma inom personlig assistans.
Hos oss värnar vi om trivseln hos både kunder och medarbetare, vilket vi tror vi är nyckeln till en sund
och långsiktig relation. Vi tillhandahåller utbildningar och aktiviteter utifrån behov och önskemål.
Med vår långa erfarenhet kan du känna dig trygg med att låta oss sköta hela eller delar av ditt assistansuppdrag.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Ann-Sofie Gunnarsson, 2024-10-18 17:18:32