Helsa Omsorg Norden AB

Hemsida: helsaab.se
Epost: info@helsaab.se
Telefon: 090 - 206 08 80
Besöksadress:
Västra Esplanaden 2, 903 26 UMEÅ
Helsa Omsorg Norden AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 83%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 3%
- administrationskostnader
- 8%
- vinst
1%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 34 989 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 32 684 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 4,9%
- 2023: 5,9%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 58 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 7 %
- 2023: 51 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 8 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 84 500 kr
- 2023: 95 750 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 17 500 kr
- 2023: 24 700 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Redovisad vinstmarginal påverkas positivt av bolagets övriga verksamhet och att moderbolaget tillskjuter resurser för att bygga stabilitet i form av god soliditet och likviditet för att säkra kvalitet och långsiktighet i Helsa Omsorg.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Helsa Omsorg Norden AB.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556918-2024 med etableringsår: 2013
- Kunder och assistenter
- 20 kunder och 120 assistenter. (65 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västerbottens län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enl kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 169:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:00 kr/tim - 49:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
4:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Nej, enligt överenskommelse med kund om särskilda behov finns.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
I normalfallet blir kund inte ersättningsskyldig.
I fall om oriktiga uppgifter till FK eller direkt olagliga gärningar är kund ansvarig och ersättningsskyldig. - Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Kundaktiviteter, medarbetarsamtal och lönesamtal, APT och personalmöten, dygnet runt jour och kris verksamhet. Individuell anpassning av assistansen och assistentutbildningar efter kunds behov, kvalitetssäkring.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi vet att alla människor är unika och att livet är ett pussel där många bitar måste falla på plats. Vi vet också att livet är föränderligt och att livspusslet ständigt byter skepnad genom livet. Hos oss arbetar engagerad personal med en genuin drivkraft för att alla människor har rätt till ett bra liv. Därför arbetar vi med närhet och flexibilitet i kontinuerlig dialog med både dig som kund och dina assistenter. Vi tror på samverkan, tillgänglighet och allas lika värde.
Vi är kvalitetsdeklarerade enligt Vårdföretagarnas standard, har transparensredovisning samt hög kreditvärdighet, AAA.
Vi har lång erfarenhet av branschen från både kommunal verksamhet och större bolag. Det har gett oss viktiga erfarenheter om hur vi vill arbeta med personlig assistans. Den som arbetar närmast dig och har ansvar för din assistans är din Verksamhetschef men vi arbetar alla nära varandra vilket ökar tryggheten för dig som kund och medarbetare.
Vi skall kännetecknas av god kvalitét, ansvarsfull tillväxt och ett hållbart tankesätt. Sammantaget vågar vi faktiskt påstå att Helsa Omsorg är ett riktigt bra val.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Helsa Omsorg erbjuder rådgivning och hjälp i ansöknings processen om personlig assistans för kunder som ännu ej har ett beslut om insats.
Villkor för personer som är kund hos annan anordnare och söker Helsas stöd och hjälp i en ansökningsprocess om insats är att ingå i ett avtalsförfarande med Helsa Omsorg.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 97 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Joakim Viklund, 2025-05-28 13:25:43