Lyssna

Helsa Omsorg Norden AB

Hemsida: helsaab.se
Epost: info@helsaab.se
Telefon: 090 - 206 08 80
Besöksadress: Västra Esplanaden 3, 903 26 UMEÅ

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556918-2024, Etableringsår: 2013
Kunder och assistenter20 kunder och 120 assistenter. (65 årsanställda assistenter)
Administrativ personalfyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länVästerbottens län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, enl kollektivavtal"
Genomsnittlig grundtimlön149:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 126:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:00 kr/tim - 49:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 4:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderNej, enligt överenskommelse med kund om särskilda behov finns.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kundaktiviteter, medarbetarsamtal och lönesamtal, APT och personalmöten, dygnet runt jour och kris verksamhet. Individuell anpassning av assistansen och assistentutbildningar efter kunds behov, kvalitetssäkring.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi vet att alla människor är unika och att livet är ett pussel där många bitar måste falla på plats. Vi vet också att livet är föränderligt och att livspusslet ständigt byter skepnad genom livet. Hos oss arbetar engagerad personal med en genuin drivkraft för att alla människor har rätt till ett bra liv. Därför arbetar vi med närhet och flexibilitet i kontinuerlig dialog med både dig som kund och dina assistenter. Vi tror på samverkan, tillgänglighet och allas lika värde.

Vi är kvalitetsdeklarerade enligt vårdföretagarnas standard, har transparensredovisning samt hög kreditvärdighet, AAA.

Vi har lång erfarenhet av branschen från både kommunal verksamhet och större bolag. Det har gett oss viktiga erfarenheter om hur vi vill arbeta med personlig assistans. Den som arbetar närmast dig och har ansvar för din assistans är din Verksamhetschef men vi arbetar alla nära varandra vilket ökar tryggheten för dig som kund och medarbetare.

Vi skall kännetecknas av god kvalitét, ansvarsfull tillväxt och ett hållbart tankesätt. Sammantaget vågar vi faktiskt påstå att Helsa Omsorg är ett riktigt bra val.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Helsa Omsorg erbjuder rådgivning och hjälp i ansöknings processen om personlig assistans för kunder som ännu ej har ett beslut om insats.
Villkor för personer som är kund hos annan anordnare och söker Helsas stöd och hjälp i en ansökningsprocess om insats är att ingå i ett avtalsförfarande med Helsa Omsorg.

Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Helsa Omsorg Norden AB: 3
System för tidrapportering och schemaläggningTidvis
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Joakim Viklund, 2024-11-14 15:18:20

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: