Särnmark Assistans AB

Hemsida: sarnmark.se
Epost: info@sarnmark.se
Telefon: Växel: 08-505 920 00
Besöksadresser : Stockholm, Sundbyberg, Löfströms Allé 1B, 172 66 Sundbyberg. Gävle, Första Magasinsgatan 3, 803 10 Gävle.
visa flera adresser..
Malmö, Jägersrovägen 160, 213 75 Malmö.Karlstad, Petersbergsgatan 23, 653 44 Karlstad.
Kinna, Grovaliden 1, 511 56 Kinna.
Linköping, Gamla Tanneforsvägen 21, 582 54 Linköping.
Uppsala, Vallongatan 1, 752 16 Uppsala.
Visby, Österväg 12, 621 45 Visby.
Göteborg, Kvarnbergsgatan 2, 411 05 Göteborg.
Särnmark Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 5%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 709 614 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 686 220 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,9%
- 2023: 0,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 1171 anställda, därav administrativa: 80 personer som är 7 %
- 2023: 1058 anställda, därav administrativa: 80 personer som är 8 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 17 814 kr
- 2023: 14 106 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 0 kr
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556506-3772 med etableringsår: 1992
- Kunder och assistenter
- 350 kunder och 2500 assistenter. (1000 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 80 personal, tre därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Gävleborgs län, Värmlands län, Västra Götalands län, Skåne län, Gotlands län, Östergötlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, motsvarande uppsägningstid"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 147:97 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978. De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades. Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag. Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.
Vi har två olika modeller. Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt. Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell. En av våra modeller passar dig säkert. Vi hjälper dig att välja.
Läs mer om Särnmarks historia, värdegrund och olika modeller på www.sarnmark.se!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Våra jurister ger dig råd och stöd vid omprövning eller överklagan av beslut. Om du inte har assistans idag, kan de även hjälpa dig med din ansökan.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 100 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Stefan Jangenheim, 2025-09-08 14:00:03