Optimal Assistans i Göteborg AB

Hemsida: optimalassistans.org
Epost: info@optimalassistans.org
Telefon: 031-241542
Besöksadress:
Lotsgatan 1, 414 58 Göteborg
Optimal Assistans i Göteborg AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 6%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 80 534 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 76 172 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,8%
- 2023: 2,8%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 173 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 3 %
- 2023: 169 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 10 104 kr
- 2023: 46 565 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 9 667 kr
- 2023: 36 500 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 000 tkr
- 2023: 1 400 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556674-6763 med etableringsår: 2005
- Kunder och assistenter
- 48 kunder och 250 assistenter. (105 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- fem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt avtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 169:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:56 kr/tim - 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim - 13:70 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Skatteverkets regler gäller
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Julbord, julgåva, kickoff, föreläsningar. Jurist inför behov finns
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi skapar Självständighet för brukare som vill leva egna liv!
- Brukare och deras närstående skall känna ett förtroende för oss.
- levererar professionell assistans i alla aspekter.
- alla i organisationen verkar för att skapa ett positivt arbetsklimat.
- arbetsformerna är coachande och entusiasmerande.
- långsiktig trygghet i alla relationer
-Vi arbetar Nära och är Delaktiga för att kund ska ha den bästa assistansen.
Medlemmar i bransch organisationen PARO- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ansökningar, överklagande av ansökan om LSS / LASS, Optimal Assistans har egen jurist utan kostnad för Kund. Öppna föreläsning.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Cirrus
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Monika Yermian Wassberg, 2024-10-23 11:33:07