NOA Personlig Assistans AB

Hemsida: noass.se
Epost: hej@noass.se
Telefon: 0456-70070
Besöksadress:
Norra Bryggerigatan 1, 294 34 Sölvesborg
NOA Personlig Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Kalmar län och Kronobergs län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 9%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 29 640 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 33 235 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 4,6%
- 2023: 2,4%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 47 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 6 %
- 2023: 54 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 6 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 35 091 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 27 500 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 700 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556698-8654 med etableringsår: 2006
- Kunder och assistenter
- 35 kunder och 160 assistenter. (110 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län
- Kontor finns i följande län
- Blekinge län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja, enligt avtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 154:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 134:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 28:00 kr/tim - 36:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
6:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Vi följer skatteverkets rekommendationer
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Läs mer på vår hemsida: www.noass.se där vi berättar mer om hur det är att tillhöra Team NOA.
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vår vision är att leverera den bästa assistansen man kan få med strävan att varje människa ska kunna leva sitt liv fullt ut – där frihet, trygghet och självbestämmande är självklarheter.
Vi finns för att göra skillnad för samhället och våra kunder - varje dag.
Vi är övertygade om att vårt engagemang och nära relation mellan oss och våra kunder är en avgörande faktor för vår framgång. Hos oss får du en familjeägd assistansanordnare med 20 års erfarenhet med personlig kunskap och förståelse för personlig assistans.- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, kontakter med berörda myndigheter (Kommun/Försäkringskassa) och våra jurister.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jennika Grimmesjö, 2025-09-15 15:03:09