Lyssna

Albatross Personlig Assistans AB

Hemsida: albatross-pa.se
Epost: rickard@albatross-pa.se
Telefon: 046-26 10 170
Besöksadress: S:t Lars väg 42 A, 222 70 Lund

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556819-5878, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter26 kunder och 170 assistenter. (90 årsanställda assistenter)
Administrativ personalfyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHallands län, Skåne län, Blekinge län, Kalmar län
Kontor finns i följande länSkåne län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalFremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, en kort period."
Genomsnittlig grundtimlön149:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderVid årsslut beskattas oanvända assistansomkostnadspengar och resterande pengar överförs till det nya året.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
Vad ingår ej?
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordAlbatross har tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistans enligt LSS.
Vår målsättning är att förbli det familjära företaget som vill att varenda brukare, assistent och anhörig tillåts ta plats. Om assistenten trivs och mår bra får brukaren bättre personlig assistans!
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Rådgivning och hjälp med att ansöka assistanstimmar.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Albatross Personlig Assistans AB: 10
System för tidrapportering och schemaläggningTidvis
Transparens­index (0-100)73 av 100
Källa och senaste uppdatering:Rickard Ekdahl, 2023-04-14 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: