Albatross Personlig Assistans AB

Hemsida: albatross-pa.se
Epost: rickard@albatross-pa.se
Telefon: 046-26 10 170
Besöksadress:
S:t Lars väg 42 A, 222 70 Lund
Albatross Personlig Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Hallands län, Skåne län, Blekinge län och Kalmar län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 63 438 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 62 741 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,6%
- 2023: 2,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 91 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- 2023: 91 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 79 815 kr
- 2023: 60 308 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 16 778 kr
- 2023: 16 615 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556819-5878 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 27 kunder och 170 assistenter. (90 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Kalmar län
- Kontor finns i följande län
- Skåne län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, en kort period."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 160:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 179:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Vid årsslut beskattas oanvända assistansomkostnadspengar och resterande pengar överförs till det nya året.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Bidrag till arbetsskor och i vissa fall arbetskläder.
- Vad ingår ej?
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Albatross har tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistans enligt LSS.
Vår målsättning är att förbli det familjära företaget som vill att varenda brukare, assistent och anhörig tillåts ta plats. Om assistenten trivs och mår bra får brukaren bättre personlig assistans!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Rådgivning och hjälp med att ansöka assistanstimmar.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Rickard Ekdahl, 2024-11-07 08:20:49