FMF Assistans AB

Hemsida: fmfassistans.se
Epost: kontor@fmfassistans.se
Telefon: 019-60 90 420
Besöksadresser : Adolfsbergsvägen 4, 702 27 Örebro. Vasagatan 30, 541 31 Skövde.
visa flera adresser..
Hemvärnsgatan 9, 171 54 Solna.Munkerödsvägen 4 A, 444 32 Stenungsund.
Föreningsgatan 26, 211 44 Malmö.
FMF Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 9%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 426 069 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 441 205 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,8%
- 2023: 3,4%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 400 tkr som är 0.5 % av all lön till alla anställda och 5 600 kr per kund
- 2023: 1 341 tkr som är 0.5 % av all lön till alla anställda och 5 706 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 1119 anställda, därav administrativa: 30 personer som är 3 %
- 2023: 1196 anställda, därav administrativa: 30 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 64 600 kr
- 2023: 64 247 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 47 396 kr
- 2023: 33 043 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 11 000 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556800-7206 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 250 kunder och 1350 assistenter.
- Administrativ personal
- 30 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län, Västra Götalands län, Skåne län, Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 18:00 kr/tim - 25:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
24 timmar jour. Personlig kundansvarig. Jurister som arbetar nära kunden och finns med vid hela vägen från ansökan till utredning. Vi finns med kunden även vid andra viktiga möten om så kunden önskar. Hjälper också till med andra ansökningar så som tex. bildstöd, bostadsanpassning etc.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Du kan tryggt lita på att alla delar av uppdraget hanteras enligt gällande regelverk och lagar. Vi är stolta över att ha experter inom varje viktigt område. Hos oss får du en trygg arbetsgivare till dina assistenter, du får tillgång till en stark juridisk plattform och en kompetent löneadministration. Handledning och utbildningar inom assistans är också en mycket viktig del och vi erbjuder dessutom utbildningar som skräddarsys och anpassas efter just din grupp och ert behov.
Våra medarbetare, oavsett roll, är framför allt medmänniskor med en genuin vilja att ”finnas där” för våra kunder och deras assistansgrupper. Tillsammans med oss kan du få en assistans som fungerar i alla delar och du ska inte nöja dig med mindre.- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Hör av dig till oss så bokar vi ett förutsättningslöst möte. Vi kan på ett tydligt och pedagogiskt sätt förklara personlig assistans och vägen dit.
Att ansöka om personlig assistans kan vara tidskrävande och många upplever det som svårt och jobbigt. Reglerna är många, byråkratin är krånglig och ofta räcker orken inte till. Därför finns vi här. Våra jurister sköter alla delar i din ansökan och kontakten med berörda myndigheter. Våra jurister finns vid din sida under hela vägen från ansökan till beslut och finns med på plats under utredning.Våra jurister finns med dig hela vägen från ansökan till beslut. Det kostar inget att ansöka om assistans - inte heller juridiken kostar dig något. Vi finns även här för att sedan hitta rätt assistent för just dig och din familj.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Annika Florin, 2024-10-24 14:24:04