Konsensus Personlig Assistans

Hemsida: konsensus-assistans.se
Epost: info@konsensus-assistans.se
Telefon: 031-722 50 59
Besöksadress:
Göteborgsvägen 84 B, 433 63 Sävedalen
Konsensus Personlig Assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 125 398 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 113 876 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 6,6%
- 2023: 7,7%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 620 tkr som är 0.8 % av all lön till alla anställda och 12 400 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 179 anställda, därav administrativa: 6,9 personer som är 3 %
- 2023: 160 anställda, därav administrativa: 6,9 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 160 940 kr
- 2023: 266 333 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 130 120 kr
- 2023: 345 879 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556939-4652 med etableringsår: 2013
- Kunder och assistenter
- 50 kunder och 390 assistenter. (150 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 6,9 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 6 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Första två veckorna utbetalas alltid lön till assistenterna. Därefter beroende på beslut/utrymme. Vi arbetar för att uppdragsgivaren ska ha möjlighet att behålla sina assistenter under hela sjukhusvistelse om behov finns."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 156:23 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 175:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 34:26 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
3:43 kr/tim - 13:70 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Som regel kan assistansomkostnader enligt budget enbart nyttjas under kalenderåret. Dock finns flexibilitet beroende ändamål. Exempelvis kan medel sparas för uppdragsgivare än vid en inplanerad längre resa som inte täcks inom ramen för årets budget.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Inget svar
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Uppdragsgivaren kan erhålla ersättning för hyra av assistentrum samt för assistenternas el- vattenförbrukning (enligt specifikation) enligt överenskommelse. Omfattningen av det stöd uppdragsgivaren önskar vid rekrytering och tillsättning av vikarie vid ordinarie assistents frånvaro regleras i uppdragsgivarens genomförandeplan. Konsensus Personlig Assistans erbjuder fullt stöd vid rekrytering och vikarietillsättning om uppdragsgivarens så önskar. Konsensus Personlig Assistans erbjuder ett personligt, nära och kontinuerligt och stöd till våra uppdragsgivare, uppdragssamordnare (medarbetsledare) och assistenter.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Med lång erfarenhet, privat och yrkesmässig, av personlig assistans kan Konsensus Personlig Assistans erbjuda en genuin kunskap och insikt i frågor som rör personlig assistans ur flera perspektiv. Detta innebär en trygghet och ett stöd både till uppdragsgivare och anställda personliga assistenter inom Konsensus Personlig Assistans.
Kunskap, Engagemang och Respekt är ledorden när vi tillsammans med dig som uppdragsgivare och dina personliga assistenter, skapar den bästa möjliga assistansen utifrån just din situation.
• Kunskap står för vår långa och genuina erfarenhet av personlig assistans på många olika sätt.
• Engagemang står för ett brinnande intresse för frågor som rör personlig assistans och rätten till personlig assistans.
• Respekt står för att vi alltid ser och utformar den personliga assistansen utifrån det unika assistansuppdraget med hänsyn till uppdragsgivarens ålder, behov och livsituation i övrigt.
Konsensus Personlig Assistans är en IfA- godkänd assistansanordnare.- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Konsensus Personlig Assistans hjälper blivande uppdragsgivare med att ansöka om personlig assistans och finnas som stöd under hela ansökningsprocessen. Stöd i kontakt med Försäkringskassan och/eller kommunen anpassas efter uppdragsgivarens behov och önskemål.
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Karin Boskovic, 2025-01-24 16:21:19