Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 010-1291170 eller 072-2252548
Besöksadress: Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2007
Kunder och assistenter52 kunder och 495 assistenter.
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länGotlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, enligt kollektivavtal"
Genomsnittlig grundtimlön154:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 9:98 kr/tim - 26:61 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderAssistans Kompetens följer skatteverkets och försäkringskassans regler om vad som gäller assistansomkostnader. Våra ansvariga för ekonomin hjälper dig att hitta en rimlig nivå i användandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans. Genom en dialog kommer vi naturligtvis överens om detta.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Företagshälsovård, gott samarbete med jurister och andra branschkunniga. Vi har motiverade och inspirerade chefer/ledare som själva har arbetat som Personliga assistenter. Vi är IFA (Intressegruppen för assistansberättigade) Och IVO godkända anordnare. Alla våra assistenter och assistansanvändare har möjlighet att tillgå munkjackor, ryggsäckar, t-shirts mm.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordHjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.
Genom att rekrytera personer med viktiga och kompletterande kompetenser och ett genuint intresse så har vi skapat en unik assistans som finns över hela Sverige. Alla våra ledare och chefer har själva arbetat som personliga assistenter. Vi håller ner de fasta kostnaderna genom att inte ha för många kontor. Givetvis ordnar vi platser att både ha möten och evenemang på vid behov. Vi vill på det sättet att pengarna ska gå till rätt saker och säkra assistansens utförande. Vi lägger stort focus på våra medarbetares välmående vilket gynnar dig som assistansanvändare.

Vi är måna om att du som assistansavändare får dina behov och önskemål uppfyllda och vi skräddarsyr ditt uppdrag genom att ha en öppen dialog.
Vi är sedan 2022 IFA godkända assistansanordnare och vi fick 98% kundnöjdhet på senaste kundundersökningen, gjord av Intresseföreningen för assistansanvändare.

Det är viktigt att vi kan hålla den personliga kontakten och vi finns bara ett samtal bort. Vi har en låg personalomsättning hos oss, något som vi är stolta över och vi har många assistenter som finns kvar hos oss sedan 2007. Vi arbetar ständigt med att utveckla företaget och arbetar kontinuerligt med förbättringsarbete.

Vi anlitar inte något bemanningsföretag vid ordinarie assistenters sjukdom beroende på att detta är kostsamt och påverkar assistansens ekonomi. Däremot har vi en vikariegrupp för varje assistansanvändare som finns hos oss.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att administrera lönerna.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Vi har alltid en generös inställning till att vara behjälpliga för alla som ännu inte fått ett beslut.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 21

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningTidvis
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2024-04-07

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: