Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 010-1291170 eller 072-2252548
Besöksadress:
Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 89%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 8%
- vinst
0%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 121 007 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 140 798 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,8%
- 2023: 5,2%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 360 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 20 923 kr per kund
- 2023: 1 588 tkr som är 1.7 % av all lön till alla anställda och 19 366 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 203 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 4 %
- 2023: 229 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 31 015 kr
- 2023: 89 866 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 25 815 kr
- 2023: 70 988 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Märk väl att Bolagsverket räknar enbart en anställd som heltidare dvs 172 timmar/månad. Vi har ju mest deltidare hos oss och har därmed fler anställda än vad verket har registrerat. Försäkringskassans riktlinjer för hur schablonbeloppet ska fördelas togs bort för ett antal år sedan. Vi gör en handlingsplan för varje unik assistans användare där vi tillsammans gör en fördelning, och detta kan naturligtvis ändras med tiden. Allt för att säkerställa att du som användare alltid känner dig nöjd. Vi har en väldigt låg vinst vilket värnar om att alla pengar som kommer från de statliga medel vi får går ut till assistansens omkostnader.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Assistans Kompetens I Sverige AB.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 72 kunder och 602 assistenter.
- Administrativ personal
- åtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Gotlands län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal och från vår pott"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 154:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 135:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 10:28 kr/tim - 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
1:00 kr/tim - 12:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Assistans Kompetens följer skatteverkets och försäkringskassans regler om vad som gäller assistans omkostnader. Våra ansvariga för ekonomin hjälper dig att hitta en rimlig nivå i användandet av medel avsedda för assistans omkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans. Genom en dialog kommer vi naturligtvis fram till vad som är bäst för dig och dina önskemål.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Friskvård. Företagshälsovård. Vi har att tillgå jurister och andra branschkunniga. Vi satsar på våra assistenter genom utbildningar och medarbetarsamtal. Hos oss kan du avancera till bla arbetsledare, kund -och personalansvarig mm. Vi kan för dem som önskar ta fram en egen vikarie grupp för enbart dig eller för ett antal andra som bor i närområdet. Ett av våra krav är att vi har motiverade och inspirerade chefer/ledare som själva har arbetat som Personliga assistenter. Du får alltid tag på en chef eller ledare Dygnet runt. Samtliga Arbetsledare har alltid ersättning och även utbildning för sina arbetsuppgifter. Vi är godkända anordnare av IFA (Intressegruppen för assistansberättigade)Något vi är mycket stolta över. Vi är även godkända av IVO som är tillsynsmyndigheten i Sverige. Alla våra assistenter och assistans användare har möjlighet att tillgå munkjackor, ryggsäckar, t-shirts mm och detta är gratis naturligtvis.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Hjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.
Det som utmärker oss som anordnare är att vi finns nära, har en personlig och kontinuerlig kontakt.
Vi är sedan 2022 IFA godkända assistansanordnare. Vi fick 98% i nöjdhet med oss som anordnare från både kunder & assistenter i den senaste undersökningen. (Gjord av Intresseföreningen för assistans berättigade IFA) Vi har också 100% i index av 100 möjliga på Assistans-koll.
Våra grundvärderingar är Omtanke, Närhet, Kunskap och Engagemang = Trygghet
Vi är 100% transparanta och du som assistans användare har alltid FULL insyn i din ekonomi. Vi är övertygade om att tillsammans kan vi göra din vardag-bättre och mer kvalitativ.
Hos oss finns finns det en fysisk arbetsledare i din grupp och även en kund-och personalansvariga som utgår från kontoret. Kontakten med anordnaren sker enbart med en person som har en gedigen kunskap både vad gäller dig som assistans-användare och assistent, allt för att säkerställa att inte för många involverade. Vi tycker att det är viktigt att vi är alltid närvarande och nåbara. Naturligtvis har alla med ansvar en ersättning och får även utbildning.
Genom att rekrytera personer med viktiga och kompletterande kompetenser och ett genuint intresse så har vi skapat en unik assistans som finns över hela Sverige. Alla våra ledare och chefer har själva arbetat som personliga assistenter, detta gör att vi känner väl till arbetet och vad detta innebär. Vi håller ner de fasta kostnaderna genom att inte ha för många kontor. Givetvis ordnar vi platser att både ha möten och evenemang på vid behov. Vi vill på det sättet att pengarna ska gå till rätt saker och säkra assistansens utförande. Vi lägger stort focus på våra medarbetares välmående vilket gynnar dig som assistans användare.
Vi har hand om bla; ALS, Stroke, Track, MS, Förvärvad hjärnskada, CP skador mm.
Vi har stor kunskap om förhöjt schablonbelopp och har bla specialiserat oss på "stora" grupper med många timmar. 87% av våra kunder har förhöjt så vi är vana vid att hantera dessa belopp.
Märk väl att vi anger ett genomsnitt på våra löner, vi har alltså medarbetare hos oss som ligger både högre och lägre. Allt handlar om fördelningen av schablonen samt om du har ett förhöjt schablonbelopp. Förutom att vi har bra löner finns det också kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar.
Vi är måna om att du som assistansavändare får dina behov och önskemål uppfyllda och vi skräddarsyr ditt uppdrag genom att ha en öppen dialog och en rad olika styrmedel för att säkerställa kvalitén i assistansen. Hos oss finns det utbildningsmöjligheter och du kan förkovra dig. Ett exempel är vår Verksamhetschef som en gång i tiden började som assistent och som läste våra interna utbildningar och är i dag chef för hela vår organisation.
Varmt välkommen till oss!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att administrera lönerna.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi hjälper till att ansöka om personlig assistans samt också juridisk rådgivning från ansökan till överklagan fram tills att ett beslut har fattats. Detta kan ta lång tid men vi håller dig informerad under hela processen. Vi har även coachning till alla som är berörda inklusive assistenter samt anhöriga.
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 100 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jan Sundin Chefsjurist, 2025-10-03 12:36:38