Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 010-1291170 eller 072-2252548
Besöksadress: Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter62 kunder och 495 assistenter.
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länGotlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, enligt kollektivavtal och från vår pott"
Genomsnittlig grundtimlön154:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 135:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 9:98 kr/tim - 26:61 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 12:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderAssistans Kompetens följer skatteverkets och försäkringskassans regler om vad som gäller assistans omkostnader. Våra ansvariga för ekonomin hjälper dig att hitta en rimlig nivå i användandet av medel avsedda för assistans omkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans. Genom en dialog kommer vi naturligtvis fram till vad som är bäst för dig och dina önskemål.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Friskvård. Företagshälsovård. Vi har att tillgå jurister och andra branschkunniga. Vi satsar på våra assistenter genom utbildningar och medarbetarsamtal. Hos oss kan du avancera till bla arbetsledare, kund -och personalansvarig mm. Vi kan för dem som önskar ta fram en egen vikarie grupp för enbart dig eller för ett antal andra som bor i närområdet. Ett av våra krav är att vi har motiverade och inspirerade chefer/ledare som själva har arbetat som Personliga assistenter. Du får alltid tag på en chef eller ledare Dygnet runt. Samtliga Arbetsledare har alltid ersättning och även utbildning för sina arbetsuppgifter. Vi är godkända anordnare av IFA (Intressegruppen för assistansberättigade)Något vi är mycket stolta över. Vi är även godkända av IVO som är tillsynsmyndigheten i Sverige. Alla våra assistenter och assistans användare har möjlighet att tillgå munkjackor, ryggsäckar, t-shirts mm och detta är gratis naturligtvis.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordHjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.

Det som utmärker oss som anordnare är att vi finns nära, har en personlig och kontinuerlig kontakt.
Vi är sedan 2022 IFA godkända assistansanordnare, vi fick 98% i nöjdhet med oss som anordnare från både kunder & assistenter i den senaste undersökningen. (Gjord av Intresseföreningen för assistans berättigade IFA) Vi har också 100% i index av 100 möjliga på Assistans-koll.
Våra riktlinjer inom omsorg är Omtanke, Närhet, Kunskap och Engagemang = Trygghet
Vi är 100% transparanta och du som assistans användare har alltid FULL insyn i din ekonomi. Vi är övertygade om att tillsammans kan vi göra din vardag-bättre och mer kvalitativ.
Hos oss finns finns det en fysisk arbetsledare i din grupp och även en kund-och personalansvariga som utgår från kontoret. Kontakten med anordnaren sker enbart med en person som har en gedigen kunskap både vad gäller dig som assistans-användare och assistent, allt för att säkerställa att inte för många involverade. Vi tycker att det är viktigt att vi är alltid närvarande och nåbara. Naturligtvis har alla med ansvar en ersättning och får även utbildning.
Genom att rekrytera personer med viktiga och kompletterande kompetenser och ett genuint intresse så har vi skapat en unik assistans som finns över hela Sverige. Alla våra ledare och chefer har själva arbetat som personliga assistenter, detta gör att vi känner väl till arbetet och vad detta innebär. Vi håller ner de fasta kostnaderna genom att inte ha för många kontor. Givetvis ordnar vi platser att både ha möten och evenemang på vid behov. Vi vill på det sättet att pengarna ska gå till rätt saker och säkra assistansens utförande. Vi lägger stort focus på våra medarbetares välmående vilket gynnar dig som assistans användare.
Vi har hand om bla; ALS, Stroke, Track, MS, Förvärvad hjärnskada, CP skador mm.
Vi har stor kunskap om förhöjt schablonbelopp och har bla specialiserat oss på "stora" grupper med många timmar. 87% av våra kunder har förhöjt så vi är vana vid att hantera dessa belopp.
Märk väl att vi anger ett genomsnitt på våra löner, vi har alltså medarbetare hos oss som ligger både högre och lägre. Allt handlar om fördelningen av schablonen samt om du har ett förhöjt schablonbelopp. Förutom att vi har bra löner finns det också kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar.
Vi är måna om att du som assistansavändare får dina behov och önskemål uppfyllda och vi skräddarsyr ditt uppdrag genom att ha en öppen dialog och en rad olika styrmedel för att säkerställa kvalitén i assistansen. Hos oss finns det utbildningsmöjligheter och du kan förkovra dig. Ett exempel är vår Verksamhetschef som en gång i tiden började som assistent och som läste våra interna utbildningar och är i dag chef för hela vår organisation.
Varmt välkommen till oss!
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att administrera lönerna.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vi hjälper till att ansöka om personlig assistans samt också juridisk rådgivning från ansökan till överklagan fram tills att ett beslut har fattats. Detta kan ta lång tid men vi håller dig informerad under hela processen. Vi har även coachning till alla som är berörda inklusive assistenter samt anhöriga.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 12

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningTidvis
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2024-11-14 11:42:50

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: