Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 010-1291170 eller 072-2252548
Besöksadress: Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2007
Kunder och assistenter74 kunder och 704 assistenter. (389 årsanställda assistenter)
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 0 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länGotlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå."
Genomsnittlig grundtimlön158:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 177:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 9:98 kr/tim - 19:96 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSå länge pengarna kommit bolaget tillhanda kan kunden spara dessa.
En förutsättning om man har sparat pengar är att man är kvar i bolaget. Om man byter anordnare får inte företaget betala ut dessa pengar till nästkommande bolag. Däremot kan vi som bolag betala ut pengarna mot uppvisande av kvitton.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Vi har: Företagshälsovård som bedrivs av Previa. Dygnet runt jour för samtliga assistenter och kunder. Vi har jurist. Vi har även munkjackor, T-shirts, pikéer, ryggsäckar mm till alla anställda samt funktionshindrade. Vi har träffar för både assistansanvändare och assistenter. Vi har motiverad och inspirerade chefer/ledare som alla själva har arbetat som Personliga assistenter. Vi använder oss av ett tidrapporteringssystem som heter "Tidvis" Vi har kollektivavtal. Vi är IFA (Intresseföreningen för assistansberättigade) Och IVO godkända anordnare. Vi kan hjälpa till med förslag och bokning av semester för de funktionshindrade. vi har utbildningar inom olika områden och i olika steg. Vi har specialiserat oss på flera olika områden. Vi har APT. Vi har en vikariepool.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordHjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.
Vi har lärt oss genom att vi har tagit personer med unika kompetenser och med rätt inställning och rekryterat dessa till oss. Här har vi skapat en unik assistans som finns över hela Sverige. Vi vill följa LSS lagen som säger att man ska endast nyttja schablonbeloppet till enbart assistans. Därför har vi medvetet valt att ta bort alla fasta kostnader som påverkar framförallt dig som är assistansberättigad genom att inte ha några kontor, bilar eller dylikt. Det är inte där som kvalitén och seriositeten ligger.
Vi är IFA godkända assistans anordnare, något som värnar om vår seriositet och kunskap.
Vi vill verkligen att du/ni jämför oss med andra bolag. Vi är absolut det bästa alternativet eftersom att vi är 100% ärliga med ekonomin. Detta beror på att vi redovisar alltid hela beloppet som blir över när samtliga löner plus assistansomkostnader är klara per månad. Många andra bolag smyger undan dessa pengar till sin egen vinst. Detta tycker vi är moraliskt och etiskt oriktigt, varför vi får många positiva röster från olika organisationer mm.

Vi kan erbjuda en skräddarsydd assistans, dygnet runt jour, ekonomisk rapport, en pool & jourgrupp, vi har dygnet runt jour där du alltid får tag på en ansvarig chef, jurist finns alltid till hands, godkänd Ifa anordnare, vi är godkända av IVO, vi har kollektivavtal, vi har friskvård.

Assistans kompetens tillhör ett annorlunda assistansbolag som inte vill bli för stora utan som fortfarande vill behålla den personliga kontakten. Vi kan med stolthet säga att vi erbjuder den bästa och mest kvalitativa assistansen för assistansberättigade i Sverige. Allt för att våra kunder skall ha friheten att leva ett så snarlikt liv som det liv de hade levt om de inte varit funktionshindrade. Detta gör vi med hjälp av kunnig och motiverad personal som inte ser assistansyrket som ett genomgångsyrke och där vi som arbetsgivare ger våra assistenter de bästa förutsättningarna för att lyckas i sitt arbete. Vi har en enorm kompetens och vi alla som arbetar som ledare eller chefer, har själva arbetat som personliga assistenter. Vi går ständigt på utbildningar för att förkovra oss för att hålla oss uppdaterade med dem ständiga förändringar som hela tiden sker i assistansens värld. Hos oss är du aldrig en i mängden utan hos oss är du unik. Vi skräddarsyr alltid din assistans utefter dina önskemål och krav. Vi kan stoltsera med att ha de duktigaste och mest pålästa assistenterna i branschen. Dessutom finns samtliga assistenter som startade hos oss 2007, kvar i bolaget. Detta värnar verkligen om att vi verkligen tar hand om våra medarbetare och kunder.
Vi som startade Assistans Kompetens har arbetat inom vården i olika befattningar i hela vårt yrkesverksamma liv och vi har dessutom sett nära och kära behöva personlig assistans tills slutskedet. För oss är det en självklarhet att de som arbetar hos oss som chefer själva har arbetat som personliga assistenter.
Vi är i grunden den perfekta kombinationen av att ha ett stort hjärta och bred kunskap inom LSS.
Hos oss är det inte pengar som styr assistansen, utan människor som verkligen brinner för att hjälpa andra människor och som visar på stort engagemang och ödmjukhet.
En viktig del är att vi blev IFA (Intresseföreningen för assistansberättigade) Godkända assistansanordnare. Något som vi värdesätter extremt mycket. Detta borgar för att vi är seriösa och duktiga på det vi håller på med.
Vi får mycket positivt från både kunder och assistenter att vi är genuina och annorlunda och att vi bryr oss. Vi har vänt på pyramiden och satsar på vår personal och kunder. Detta innebär att vi lever som vi lär.
Vi arbetar ständigt med vårt kvalitets-ledningssystem, allt för att garantera att du får den bästa arbetsgivaren som anställd och även den bästa anordnaren för dig som assistansanvändare.
Vi tar emot samtliga assistansanvändare och med olika diagnoser och behov. Vi har många kompetenser och även kontakter med sjukvården som är behjälpliga med information och utbildningar. Vi har dock erfarenhet och många kunder med bla ALS, MS, Autism, Track, Förvärvade hjärnskador mm.
Vi ägs inte av något riskkapitalbolag och kommer heller aldrig att sälja bolaget.
Välkommen för att lyssna på hur vi kan göra skillnad på din/er vardag.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att lösa lönerna.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vi har en jurist att tillgå. Vi ställer också gärna upp med att söka fonder i mån av tid. Vi har även material på några olika semesterorter i Sverige med ett antal semesterbyar som man kan få information om.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 18

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningTidvis
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2024-03-16

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: