Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: www.assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 020 - 20 20 85
Besöksadresser : Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm. Filialer, Mellringevägen 120 E, 703 53 Örebro. visa flera..

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter79 kunder och 692 assistenter. (632 årsanställda assistenter)
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 0 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länÖrebro län, Gotlands län, Östergötlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå."
Genomsnittlig grundtimlön157:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 176:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 8:86 kr/tim - 17:72 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 50:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSå länge pengarna kommit bolaget tillhanda kan kunden spara dessa.
En förutsättning om man har sparat pengar är att man är kvar i bolaget. Om man byter anordnare får inte företaget betala ut dessa pengar till nästkommande bolag. Däremot kan vi som bolag betala ut pengarna mot uppvisande av kvitton.
Även om du redan har bytt anordnare och kvittona är senare än övergången.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Företagshälsovård. Dygnet runt jour för samtliga assistenter och kunder. Vi har egen Jurist. Vi har även munkjackor, T-shirts, pikéer, ryggsäckar mm till alla anställda samt funktionshindrade. Vi har träffar för både funktionshindrade och assistenter. Vi har utbildningar som är skräddarsydda.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi har tillsammans med våra funktionshindrade och assistenter utvecklat ett helhetsföretag genom att vi alltid lyssnat på hur vi kan bli bättre.
Vi har inget vinstkrav.
Vi är idag en arbetsgivare som betalar löner mellan (125-170:-/ tim exklusive OB och Sem)
När vi först träffas går vi igenom exakt hur ekonomin ser ut. Vi använder oss av ett program i Excel där vi fyller i det antal timmar som du som funktionshindrad är berättigad till och även hur OB tiderna ser ut under en månad. Därefter skriver vi in hur mycket lön assistenterna ska ha och får fram hur mycket som blir över varje månad. Här vill vi göra dig speciellt uppmärksam på att oftast blir det pengar över varje månad. Här finns det en del bolag som säger att du som funktionshindrad har 2,5 eller 8 kr per assistans timme i assistansomkostnader, men detta är inte hela sanningen. Det blir oftast mycket mer pengar än så. Vi redovisar allt som blir över efter att vi tagit våra 6 % i administration alltså ca 18 kr per assistanstimme. Många andra bolag tar mellan 12-27%. Många är extremt otydliga med detta på sina hemsidor. Vi tycker att det är en självklarhet att påvisa, så här mycket kostar våra tjänster.
Vi tycker om delaktighet och vill därför skapa ett förtroende genom att alltid redovisa hur mycket pengar som blir över. Naturligtvis blir det olika summor över beroende på hur mycket lön du/ni väljer att ha. Det är du/ni själva som bestämmer hur mycket lön som du/ni ska ligga på och hur mycket assistansomkostnader som du som kund behöver.
Om vi tar ett exempel där det kanske blir 12.000:- över en månad så säger det sig självt att om du inte är medveten om att dessa pengar finns kommer du/ni inte heller att kunna nyttja dessa ,utan de går då till företagets egen administration eller vinst. Det är något som vi tycker är förkastligt och menar att vi är bara intresserade av de 6 % i administration, alla andra pengar är våra gemensamma, de ska inte gå som vinst i företagen utan nyttjas av de som bäst behöver dessa pengar! Det är ändå skattepliktiga medel vi pratar om! Vi kommunicerar över om dessa pengar ska gå som en extra löneutbetalning, eller gå till utbildningar eller personalvård eller om du som kund ska ut och resa, det bestämmer vi tillsammans.
Vi finns i dagsläget över hela landet från Över – Torneå i Norr ner till Ystad i Söder och från Karlstad i Väster till Visby i Öster.
Vi har kontor i Stockholm, Örebro, Norrköping och Visby.
Vi har Kund & personal-ansvariga som finns placerade på olika strategiska ställen runt om i landet.
Vi har ingen ambition om att bli störst, utan däremot bli det mest seriösa och kvalitativa bolaget med förmågan att vara kostnadseffektiva.
Alla våra chefer har arbetat själva som personliga assistenter, så vi vet hur verkligheten ser ut.
Vi har även kollektivavtal-bransch G.
Vi har dygnet runt jour.
Vi har företagshälsovård.
Vi har arbetskläder.
Vi har även friskvård.
Vi tar enbart 6 % i administration.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, våra jurister ställer alltid upp med sin kunskap om du tex ska söka nytt beslut, om det är en två års omprövning eller om du behöver hjälp med en överklagan.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 6
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2018-11-09

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: