Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 020 - 20 20 85 eller 072-2252548
Besöksadress: Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2007
Kunder och assistenter87 kunder och 789 assistenter. (583 årsanställda assistenter)
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 0 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länÖrebro län, Gotlands län, Östergötlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå."
Genomsnittlig grundtimlön160:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 179:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 9:45 kr/tim - 18:90 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 50:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSå länge pengarna kommit bolaget tillhanda kan kunden spara dessa.
En förutsättning om man har sparat pengar är att man är kvar i bolaget. Om man byter anordnare får inte företaget betala ut dessa pengar till nästkommande bolag. Däremot kan vi som bolag betala ut pengarna mot uppvisande av kvitton.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Vi har: Företagshälsovård. Dygnet runt jour för samtliga assistenter och kunder. Vi har egen Jurist. Vi har även munkjackor, T-shirts, pikéer, ryggsäckar mm till alla anställda samt funktionshindrade. Vi har träffar för både funktionsanvändare och assistenter. Vi har utbildningar som är skräddarsydda. Vi har motiverad och inspirerade chefer/ledare som alla själva har arbetat som Personliga assistenter. Vi använder oss av ett tidrapporteringssystem som heter "Aiai" Vi har kollektivavtal. Vi hjälper till med fonder. Vi hjälper till med förslag och bokning av semester för de funktionshindrade. vi har utbildningar inom olika områden och i olika steg.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordHjärtligt välkommen till Assistans Kompetens

Vi har stor kompetens och erfarenhet inom området assistans. Både vad gäller rekrytering, personalpolitik, lönehantering, utbildningar, arbetsmiljö, rättigheter för just funktionshindrade, ekonomisk redogörelse.
Många bolag berättar aldrig över hur ekonomin ser ut. Det blir en hel del pengar över när alla assistenter har fått ut sina löner och när försäkringarna är betalda mm. Den delen som blir över är rent juridiskt företagets pengar. Därför är det så viktigt att man redovisar att denna månad blir det över tex 8.700:-.
I stället för att man för över dessa pengar till företagets egna pott/vinst så redovisar vi alltid denna summa. Tillsammans kommer vi överens om hur och på vilket sätt pengarna ska fördelas. Detta gör vi månad efter månad. Vi ber dig vara uppmärksam på att många bolag säger absolut ingenting om dessa pengar. För oss är detta en moralisk och etisk fråga som kräver ärlighet beroende på att vi arbetar med skattepliktiga pengar.
Vi erbjuder en personlig service med stort engagemang. Vi redovisar alltid all ekonomi och har på detta sättet en dialog med alla våra kunder över hur pengarna ska fördelas. Eftersom att vi enbart nyttjar 6% i administration blir det en del pengar över, beroende på hur lönerna ser ut.
Vi har ett gott samarbete med flera olika sjukhus och kommuner vilket gör att vi får in mycket kunder den vägen.
Vi är extremt duktiga på följande områden; förvärvade hjärnskador, utåtagerande, autistiska, track-patienter, MS, ALS, Huntingtons, ryggmärgsbråck mm.
Annars har vi en bred erfarenhet av de flesta olika funktionsnedsättningar.
Vad kan vi erbjuda
*Vi kan erbjuda en administration på 6 %
*Våra löner ligger mellan 130-180:-/timme exkl OB och exkl Semester. Observera att de assistenterna som ligger högst i lön hos oss är de assistenterna som varit hos oss sedan starten samt att de brukarna man arbetar för har ett förhöjt schablonbelopp. Observera att lönerna handlar dels om det är ett kommunbeslut ,landstingsbeslut eller ett beslut från Försäkringskassan.75% av våra kunder har ett förhöjt schablonbelopp. Många andra bolag väljer att inte söka pga att det tar tid och kräver också en administration, men detta tycker vi att vi som bolag är skyldiga att informera samtliga kunder om och även er rättighet att kunna söka ett förhöjt belopp. Vilket innebär högre löner efter utbildning och kompetens samt för att täcka merkostnader för assistansen.

*Vi redovisar alltid ekonomin
*Vi har dygnet runt jour
*Vi ligger i toppskiktet vad gäller löner
*Samtliga våra ledare och chefer har själva arbetat som personliga assistenter
*Vi har Jurist
*Vi är godkända av Socialstyrelsen/IVO
*Vi har kollektivavtal (Bransch G)
*Vi har friskvård
*Vi är IFA godkända
*Vi har Previa som företagshälsovård och som är rikstäckande
*Vi har kläder helt kostnadsfritt för alla kunder och assistenter
*Vi har ”aiai” tidsrapporteringssystem

Information om bolaget
Johan har en lång erfarenhet från handikappomsorgen. Främst som konsulent men också som personlig assistent, arbetsledare, och Verksamhetschef. Johan har varit verksam konsult vid flera olika assistansbolag och har med åren lärt sig vad man kan göra bättre genom att lyssna. Susannes mamma fick diagnosen ALS och fick uppleva hur det är att vara anhörig och assistent. Med ett stort engagemang, kunskap och hjärta startade vi därför Assistans Kompetens för att bedriva assistans med hög kvalitet, delaktighet och insyn.

Delaktighet i assistansens utförande
För oss på Assistans Kompetens betyder självständighet/delaktighet att vi respektera dig och dina val. Att vi inte lägger värdering eller åsikt hur du vill leva ditt liv!

Bra villkor för våra assistenter
Vi har utbildningar, vi har kollektivavtal, vi har försäkringar. Vi har medarbetarsamtal och följer de avtal och regler som gäller för dig som assistent.

Alltid en hjälpande hand
Det finns alltid en ledare eller chef att tillgå dygnet runt. Dessutom finns det alltid en Jurist med specialist kunskap kring LSS som kan vara våra assistans-användare behjälplig.

Så varmt välkommen till det personliga och familjära företaget med rätt intentioner och hjärtat på rätta stället.

Gå gärna in och läs vad våra kunder och assistenter tycker om oss på Google.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vår jurist är extremt duktig på LSS och finns till med sin kunskap och erfarenhet. Vi ställer också upp med att söka fonder. Vi har samarbete med ett antal semesterbyar som man kan få information och bokningshjälp med.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 10
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2021-09-29

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: