Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: www.assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 020 - 20 20 85
Besöksadress: Huvudkontor, Trädgårdsgatan 49, 602 24 Norrköping, , Filial, Örebro, Mellringevägen 120 E, 703 53 Örebro

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter56 kunder och 400 assistenter. (354 årsanställda assistenter)
Administrativ personalsex personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 0 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länÖrebro län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?"Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå."
Genomsnittlig grundtimlön154:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 125:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 8:00 kr/tim - 17:46 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistansomkostnader 10:00 kr/tim - 29:10 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnaderSå länge pengarna kommit bolaget tillhanda kan kunden spara dessa.
En förutsättning om man har sparat pengar är att man är kvar i bolaget. Om man byter anordnare får inte företaget betala ut dessa pengar till näst kommande bolag.Dessa pengar betalas således tillbaka till Försäkringskassan eller så vi betala ut kostnaden mot kvitton.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Företagshälsovård, samt individuella möjligheter att validera sina kunskaper inom sjukvård. Dygnet runt jour för samtliga assistenter och kunder. Vidare har vi lägenheter för alla kunder och PA som man kan få egen nyckel till för att kunna komma på träffar mm. Vi har egen Jurist.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi har tillsammans med våra funktionshindrade och assistenter utvecklat ett helhetsföretag genom att vi alltid lyssnat på hur vi kan bli bättre.
Vi är idag en arbetsgivare som betalar löner mellan (120-165:-/ tim exklusive OB och Sem) De som ligger på 145-165:- är de som arbetat längst hos oss och som också har en kund som fått ett förhöjt schablonbelopp.
Vi tar enbart 6% i administration.
Många av de övriga assistansbolagen tar mellan 12-27%.
Företaget har inget krav att det ska gå med vinst.
En viktig sak att säga är att vi redovisar alltid ekonomin och där det klart framkommer exakt hur mycket som har gått till löner, OB ,försäkringar ,semester samt att vi alltid redovisar exakt hur mycket som blir över när alla dessa poster är betalda.
Vi tar alltså inte och för över dessa pengar till vår egen vinst (Som många andra bolag gör) Vi är enbart intresserade av de 6% som vi tar, allt annat ska gå till assistansens utförande. En trygghet för dig som är funktionshindrad att veta exakt hur ekonomin ser ut.
Vi finns i dagsläget i stort sett över hela landet från Över Torneå ner till Ystad.
Vi tycker inte om kontor utan har en policy att i varje stad där vi finns har vi i stället en lägenhet som är personligt inredd för samtliga assistenter samt funktionshindrade och där alla har en egen nyckel.
Vi har kontor i Stockholm och i Norrköping.
Vi har ingen ambition om att bli störst, utan däremot bli det seriösaste och mest kvalitativa bolaget med förmågan att vara kostnadseffektiva.
Alla våra chefer arbetar själva som personliga assistenter.
Vi har även kollektivavtal,bransch G.
Vår administration är lika låg som Brukarkooperativet JAG dvs 6%.
Vi har dygnet runt jour.
Vi har 2000:- i friskvård per och heltidsanställd.
Vi har ett otroligt bra samarbete med kommunal, vilket vi tycker är en förutsättning för en bättre miljö och bollplank för vår personal.
Varmt välkomna att höra av er!
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, vi har denna tjänst. Ring oss för mer info!
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, våra jurister ställer alltid upp med sin kunskap om du tex ska söka nytt beslut eller om det är en två års omprövning eller om du behöver hjälp med en överklagan.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 10
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparensindex (0-100)77 av 100
Källa och senaste uppdatering:Åsa Wisjö,Verksamhetschef, 2017-05-31

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta. Anordnaren har tillstånd hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: