Lyssna

Assistans Kompetens I Sverige AB

Hemsida: assistanskompetens.se
Epost: info@assistanskompetens.se
Telefon: 020 - 20 20 85 eller 072-2252548
Besöksadress: Huvudkontor, Bragevägen 3, 114 26 Stockholm, , Hyvelgatan 5, 621 41 Visby

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556811-1008, Etableringsår: 2007
Kunder och assistenter78 kunder och 739 assistenter. (581 årsanställda assistenter)
Administrativ personalåtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 0 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länGotlands län, Stockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vi värnar om våra medarbetare varvid vi betalar ut lön ändå."
Genomsnittlig grundtimlön153:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 171:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 9:74 kr/tim - 19:47 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSå länge pengarna kommit bolaget tillhanda kan kunden spara dessa.
En förutsättning om man har sparat pengar är att man är kvar i bolaget. Om man byter anordnare får inte företaget betala ut dessa pengar till nästkommande bolag. Däremot kan vi som bolag betala ut pengarna mot uppvisande av kvitton.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Vi har: Företagshälsovård som sköts av Previa. Dygnet runt jour för samtliga assistenter och kunder. Vi har en Jurist via IFA. Vi har även munkjackor, T-shirts, pikéer, ryggsäckar mm till alla anställda samt funktionshindrade. Vi har träffar för både funktionsanvändare och assistenter. Vi har utbildningar som är skräddarsydda, HLR, Brand, Etik & Moral, handledning mm. Vi har motiverad och inspirerade chefer/ledare som alla själva har arbetat som Personliga assistenter. Vi använder oss av ett tidrapporteringssystem som heter "Aiai" Vi har kollektivavtal. Vi hjälper till med fonder. Vi hjälper till med förslag och bokning av semester för de funktionshindrade. vi har utbildningar inom olika områden och i olika steg. Vi har specialiserat oss på autism och utåtagerande.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordHjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.

Vi vill verkligen att du/ni jämför oss med andra bolag.

Assistans kompetens tillhör ett annorlunda assistansbolag som erbjuder den bästa och mest kvalitativa assistansen för assistansberättigade i Sverige. Allt för att våra kunder skall ha friheten att leva ett så snarlikt liv som det liv de hade levt om de inte varit funktionshindrade. Detta gör vi med hjälp av kunnig och motiverad personal som inte ser assistansyrket som ett genomgångsyrke och där vi som arbetsgivare ger våra assistenter de bästa förutsättningarna för att lyckas i sitt arbete. Hos oss är du aldrig en i mängden utan hos oss är du genuin. Detta gör att vi skräddarsyr din assistans utefter dina önskemål och krav. Vi kan stoltsera med att ha de duktigaste och mest pålästa assistenterna i branschen, dessutom finns samtliga assistenter som startade hos oss redan 2007 kvar. Det värnar om att vi verkligen tar hand om våra medarbetare och kunder.
Vi som startade Assistans Kompetens har arbetat inom vården i hela vårt yrkesverksamma liv och vi har dessutom sett nära och kära behöva personlig assistans tills slutskedet. För oss är det en självklarhet att de som arbetar hos oss som chefer själva har arbetat som personliga assistenter.
Vi är i grunden den perfekta kombinationen av att ha ett stort hjärta och bred kunskap inom LSS.
Hos oss är det inte pengar som styr assistansen, utan människor som verkligen brinner för att hjälpa andra människor och som visar på stort engagemang och ödmjukhet.
Vi vill att man jämför oss med andra. Med vårt koncept kan man bara "vinna" eftersom att vi redovisar all ekonomi och dessutom tar vi enbart 6% i administration. Vi försöker att vända på pyramiden och satsa på vår personal och kunder. Detta innebär att vi lever som vi lär. Vi har inga bilar som är skrivna på företaget, samma sak med att vi undviker dyra kontorslandskap och dyra designade möbler, allt för att hålla nere på omkostnaderna. Allt kontorsmaterial har vi själva varit ute och förhandlat till det billigaste priset utan att för den skull nalla på kvalitén.
Välkommen för att lyssna på hur vi kan göra skillnad på din vardag.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att lösa lönerna.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vi har en jurist att tillgå och som vi kan använda oss av från Ifa. Vi ställer också gärna upp med att söka fonder i mån av tid. Vi har även material på några olika semesterorter i Sverige med ett antal semesterbyar som man kan få information om.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans Kompetens I Sverige AB: 15

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
    Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
    System för tidrapportering och schemaläggningAiai
    Transparens­index (0-100)100 av 100
    Källa och senaste uppdatering:Jan Sundin Chefsjurist, 2023-05-09

    Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

    Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

    Skicka sidan till: