Poolarna Assistans AB

Hemsida: poolarna.se
Epost: Assistans@poolarna.se
Telefon: 076-1753015
Besöksadress:
Nastagatan 10c, 70227 Örebro
Poolarna Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 84%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 3%
- administrationskostnader samt vinst
- 7%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 67 918 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 79 875 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -1,5%
- 2023: -4,0%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 110 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- 2023: 107 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -48 182 kr
- 2023: -114 893 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -47 409 kr
- 2023: -69 107 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556641-9197 med etableringsår: 1999
- Kunder och assistenter
- 28 kunder och 220 assistenter.
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Nej tillfällig utökning ansöker vi om"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 165:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 185:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 140:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:56 kr/tim - 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
8:00 kr/tim - 12:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Arbetskläder, Arbetsskor.
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
En nära relation mellan kund och assistent. Det är den stora framgångsfaktorn för Poolarna Assistans. Företaget har funnits sedan 1999 och erbjuder både personlig assistans enligt LSS och SFB
– Vi tror att en stor del av vår framgång beror på att vi har personlig och lång erfarenhet av personlig assistans och vi rekryterar endast engagerade medarbetare så de kan skapa hög kvalitet. Vi månar om vår personal eftersom vi är övertygade om att goda medarbetare skapar nöjda kunder.
Eftersom personlig assistans innebär ett tätt förhållande mellan kund och assistent lägger Poolarna ner stort arbete för att hitta precis rätt medarbetare till rätt kund.
Vi jobbar också mycket med att anordna aktiviteter tillsammans med våra kunder. Minst en gång i månaden har vi någon form av kundaktivitet.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Inte i idag men vi gör det gärna.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Malin Wernersson VD, 2025-06-09 15:34:54