Himmave AB

Hemsida: himmaveassistans.se
Epost: forslundemmeli@gmail.com
Telefon: 0735-25 28 74
Besöksadress:
Trueds väg 13, 267 77 Ekeby
Himmave AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Skåne län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2023: 2 498 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2022: 2 651 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2023: -0,8%
- 2022: 2,1%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2023: 4 anställda, därav administrativa: 1 personer som är 25 %
- 2022: 4 anställda
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: -10 000 kr
- 2022: 54 000 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: -10 000 kr
- 2022: 42 000 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2023: 0
- 2022: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559058-6367 med etableringsår: 2016
- Kunder och assistenter
- två kunder och åtta assistenter. (sex årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- en personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Skåne län
- Kontor finns i följande län
- Skåne län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Inget kollektivavtal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Vi följer försäkringskassans riktlinjer."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 142:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 159:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 135:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 22:00 kr/tim - 24:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
4:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Verksamheten vänder sig till barn och vuxna som är berättigade personlig assistans inom LSS - Personkrets 1, 2, 3.
Himmave erbjuder en individuellt anpassad assistans där kunden skall få bestämma så mycket som möjligt själv. Verksamheten bedrivs utifrån kundens behov och självbestämmanderätt. Vi har ett stort engagemang för vår personliga assistans och gör allt för att våra kunder ska få den bästa möjliga assistansen. För oss är det viktigt att kunna bemöta andra människor med respekt, ärlighet och förtroende. Vi arbetar för att varje kund ska få den vård och omsorg de behöver.
Vi har goda kunskaper av teacch och teckenspråk.
Vi har valt att inte teckna kollektivavtal för att varje kund skall kunna påverka så mycket som möjligt själv men vi följer Fermia avtalet.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi hjälper personer med ansökan och myndighetskontakter.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Emmeli Forslund, 2025-10-16 10:19:04