Lyssna

Kooperativet Lila

Hemsida: kooperativetlila.se
Epost: info@kooperativetlila.se
Telefon: 046-13 06 80
Besöksadress: Höstbruksvägen 12B, 226 60 Lund

Ekonomiska förening enligt organisationsnumret: 769615-7143, Etableringsår: 1992
Kunder och assistenter28 kunder och 250 assistenter. (100 årsanställda assistenter)
Administrativ personal5,55 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 12 veckor, uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iSkåne län
Kontor finns i följande länSkåne län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalFremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, 14 dagar + uppsägningslön 14 dagar"
Genomsnittlig grundtimlön149:39 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 131:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 24:00 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Inget svar
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Nyanställda personliga assistenter ska delta i en dags introduktionsutbildning (basutbildning). Ett varierat utbud av utbildningar erbjuds arbetsledare/medlemmar och personliga assistenter. Dessa utbildningar ingår i administrationsavgiften.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi är en brukarstyrd ekonomisk förening utan vinstintresse. Som en av de första verksamheterna i branschen har vi mer än 30 års erfarenhet av den personliga assistansens innebörd och möjligheter.

Alla gemensamma utbildningar ingår i administrationsavgiften och vi erbjuder alla anställda friskvårdsbidrag med upp till 2400 kr per år.

Vi har lokaler i markplan med stor gratis parkering utanför och det är lätt att åka kollektivtrafik hit. Vi erbjuder flera mötesrum för brukare att nyttja fritt för till exempel anställningsintervjuer och personalmöten. Vi arrangerar flertalet trivselträffar under året för samtliga brukare och anställda.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Kooperativet Lila: 7
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)75 av 100
Källa och senaste uppdatering:Eva-Marie Diurhuus-Gundersen, 2024-03-27

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: