AB ENKV Assistans

Hemsida: enkv.se
Epost: info@enkv.se
Telefon: 010-383 00 00
Besöksadress:
Gudmundvägen 2,, 182 69 Djursholm
AB ENKV Assistans är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län och Stockholms län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 81%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 10%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 238 545 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 211 682 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,3%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 6 158 tkr som är 3.8 % av all lön till alla anställda och 57 019 kr per kund
- 2023: 6 868 tkr som är 4.7 % av all lön till alla anställda och 57 233 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 329 anställda, därav administrativa: 14 personer som är 4 %
- 2023: 290 anställda, därav administrativa: 14 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 25 120 kr
- 2023: 433 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 15 713 kr
- 2023: 342 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
* 100% familjeägt * Inga externa ägare * Inga lån och krediter * Högsta kreditvärdighet enligt UC och AAA-rankade.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av AB ENKV Assistans.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556626-1854 med etableringsår: 2002
- Kunder och assistenter
- 124 kunder och 326 assistenter.
- Administrativ personal
- 14 personal, två därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Företaget hjälper kund att ansöka om beslut rörande assistans vid sjukhusvistelse."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 159:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 178:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 44:54 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
10:28 kr/tim - 44:54 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Kunder hos ENKV Assistans har 100% insyn & delaktighet i assistansekonomin. Som kunden har du insyn i hur assistansmedlen fördelats under året. En rapport generas via AiAi varje kvartal. Brukarens behov och önskemål styr hur pengarna skall fördelas.
Företagets inställning är att assistansersättningen kommer från ett beslut som är personligt grundat och skall därför behandlas precis så, personligt.- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Företaget hjälper till med rådgivning samt inköp av arbetstekniska hjälpmedel (www.hjalpmedelsbolaget.com) Företaget erbjuder förbrukningsmaterial via webbshop där du som kund inte behöver ligga ute med pengarna (www.enkvshop.com) Företaget samarbetar med advokat.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
* 90% av administrativ personal som kan funktionsnedsättning utifrån egna erfarenheter. Som assistansberättigade, anhöriga eller assistenter.
* 100% insyn och delaktighet i assistansekonomin.
* Lång erfarenhet av branschen vård och omsorg.
* Strukturerad och återkommande uppföljning av assistansuppdraget.
* Kvalitet och lagefterlevnad- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Hjälp med ansökan och överklagan kring personlig assistans ingår i den administrativa avgiften. ENKV har samarbetsavtal med advokat.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 100 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Amy Zell, 2025-10-20 14:20:09