Lyssna

AB ENKV Assistans

Hemsida: enkv.se
Epost: info@enkv.se
Telefon: 010-383 00 00
Besöksadress: Gudmundvägen 2,, 182 69 Djursholm

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556626-1854 med etableringsår: 2002

Kunder och assistenter
124 kunder och 326 assistenter.
Administrativ personal
14 personal, två därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
Kontor finns i följande län
Stockholms län
Assistentpool
Det finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Företaget hjälper kund att ansöka om beslut rörande assistans vid sjukhusvistelse."
Genomsnittlig grundtimlön
159:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 178:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 129:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 44:54 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader
10:28 kr/tim - 44:54 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Kunder hos ENKV Assistans har 100% insyn & delaktighet i assistansekonomin. Som kunden har du insyn i hur assistansmedlen fördelats under året. En rapport generas via AiAi varje kvartal. Brukarens behov och önskemål styr hur pengarna skall fördelas.

Företagets inställning är att assistansersättningen kommer från ett beslut som är personligt grundat och skall därför behandlas precis så, personligt.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Företaget hjälper till med rådgivning samt inköp av arbetstekniska hjälpmedel (www.hjalpmedelsbolaget.com) Företaget erbjuder förbrukningsmaterial via webbshop där du som kund inte behöver ligga ute med pengarna (www.enkvshop.com) Företaget samarbetar med advokat.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
* 90% av administrativ personal som kan funktionsnedsättning utifrån egna erfarenheter. Som assistansberättigade, anhöriga eller assistenter.
* 100% insyn och delaktighet i assistansekonomin.
* Lång erfarenhet av branschen vård och omsorg.
* Strukturerad och återkommande uppföljning av assistansuppdraget.
* Kvalitet och lagefterlevnad
Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Hjälp med ansökan och överklagan kring personlig assistans ingår i den administrativa avgiften. ENKV har samarbetsavtal med advokat.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent - Platsannonser på arbetsförmedlingen från AB ENKV Assistans: 18
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggning
Aiai
Transparens­index (0-100)
100 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Amy Zell, 2025-10-20 14:20:09

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: