OP Assistans AB

Hemsida: opassistans.se
Epost: info@opassistans.se
Telefon: 026-14 38 38
Besöksadress:
Hattmakargatan 6A, 803 11 Gävle
OP Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Gävleborgs län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 103 355 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 97 432 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 4,3%
- 2023: 5,0%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 174 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 4 %
- 2023: 170 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 78 692 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556553-5910 med etableringsår: 1998
- Kunder och assistenter
- 56 kunder och 400 assistenter.
- Administrativ personal
- sju personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4-12 veckor, uppsägningstid 4-12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Gävleborgs län
- Kontor finns i följande län
- Gävleborgs län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 44:53 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
3:42 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Inget svar
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Alla assistenter erbjuds utbildning i Hjärt & lungräddning samt förflyttningskunskap enligt Durewallmetoden.
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Personlig assistans grundad på Respekt, Kompetens & Helhetssyn.
Hos oss har du som kund ett stort inflytande över vem som anställs som assistent, när assistenten ska jobba, vad assistenten ska göra, hur assistenten ska utföra arbetsuppgifterna och vilka assistenter som ska jobba med dig i särskilda situationer.
Samtidigt som vi erbjuder en assistans som tydligt utgår ifrån dina behov och önskemål prioriterar vi god arbetsmiljö för våra medarbetare.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Om du inte har assistans idag, kan vår jurist hjälpa dig med råd, stöd och din ansökan till personlig assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jessica Johansson, Kim Nersing, 2025-07-23 15:34:48