JAG Personlig assistans

Hemsida: jag.se
Epost: svardirekt@jag.se
Telefon: 08-789 30 00
Besöksadress:
Klara Södra Kyrkogata 1, 103 23 Stockholm, , Köpmangatan 53A, 972 33 Luleå, (efter överenskommelse)
JAG Personlig assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 89%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 5%
- vinst
0%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 1 006 187 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 966 345 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,8%
- 2023: 0,2%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 2 962 tkr som är 0.4 % av all lön till alla anställda
- 2023: 2 845 tkr som är 0.4 % av all lön till alla anställda och 6 322 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 1655 anställda, därav administrativa: 60 personer som är 4 %
- 2023: 1666 anställda, därav administrativa: 60 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: -2 667 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 1 391 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556704-9332 med etableringsår: 1992
- Kunder och assistenter
- 450 kunder och 3500 assistenter. (2100 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 60 personal, 15 därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag. Stadgar - länk till hemsida
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Norrbottens län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja, vid särskilda skäl"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 146:31 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 164:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 34:26 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
10:29 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Varje medlem kan spara upp till 10 000 kr av sin assistansersättning till nästa år. Utöver det kan belopp reserveras för bokade utbildningar och resor under kommande avräkningsperiod.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Skulle uppdragsgivaren använda fler assistanstimmar under perioden än vad som ersätts/är beslutat av försäkringskassa/kommun/region kan hen bli ersättningsskyldig.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Kooperativt ekonomiskt skyddsnät för alla medlemmar i kooperativet. Juridisk rådgivning och stöd i alla förekommande assistansfrågor. Kooperativet erbjuder medlemsresor och medlemsträffar. Lokala träffpunkter finns i Luleå, Kalmar, Karlstad, Mora, Stockholm, Sundsvall, Tibro, Uddevalla och Visby. Träffpunkterna kan lånas för exempelvis anställningsintervjuer eller egna möten med assistenterna. I samarbete med länsföreningarna anordnas även olika träffar och aktiviteter på träffpunkterna. JAG bedriver intressepolitiskt arbete. Tjänstereseförsäkring för anställda assistenter och olycksfallsförsäkring för assistansanvändaren. Unikt självriskskydd för assistansanvändaren. Stort utbud av fortbildning för både uppdragsgivare, legala företrädare, personlig arbetsledare och personliga assistenter. Både fysiska utbildningar och distanskurser. Tidredovisning via webben med digital signering för assistenterna. Digital signering av assistansräkning. Digitalt rekryteringsverktyg. Betald praktisk introduktionsgaranti för nyanställda. Digitala månadsmöten för uppdragsgivare med företrädare och personliga arbetsledare. Aktuella assistansnyheter, utfall i assistansen med flera funktioner på Mitt JAG.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
JAG är ett icke vinstdrivande assistanskooperativ för personer med omfattande stödbehov och nedsatt autonomi. Till stöd i arbetsledningen har varje uppdragsgivare en personlig arbetsledare. I JAG kan du känna trygghet i att alla hjälper varandra vid tillfälliga extra behov och att kooperativet alltid står upp för medlemmarna. I JAG har det alltid varit viktigast att medlemmarna får bästa möjliga assistans för pengarna, och det kommer vi att fortsätta med. Så trots att regeländringar och nya myndighetskrav gör det krångligare att ha assistans, så är du som medlem i JAG trygg i din ekonomiskt och ideologiskt stabila assistansanordnare.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Som medlem i Brukarkooperativet JAG får du stöd med att exempelvis söka personlig assistans eller överklaga ett assistansbeslut.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 97 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Kerstin Sellin, 2025-02-05 16:02:37