DML Assistans

Hemsida: dmlassistans.se
Epost: info@dmlassistans.se
Telefon: 070-6637926
Besöksadress:
Storgatan 1, 852 31 Sundsvall
DML Assistans är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Västernorrlands län och Gävleborgs län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Ekonomiska förening enligt organisationsnumret: 769618-9989 med etableringsår: 2013
- Kunder och assistenter
- 11 kunder och 45 assistenter.
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västernorrlands län, Gävleborgs län
- Kontor finns i följande län
- Västernorrlands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Nej"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 155:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 174:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 140:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 34:26 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim - 8:57 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Alla kunder har sina pengar sparade och som kan nyttjas under kommande året.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Ett assistansbolag med stor tillgänglighet och nära till beslut. Informationskanal med digital plattform för assistenterna som bidrar till bättre arbetsmiljö, samt närmare kontakt till arbetsgrupp och arbetsledning.
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
DML Assistans är ett icke-vinstdrivande bolag centralt i Sundsvall. Vår filosofi om att vara icke-vinstdrivande kommer från grunden om hur DML Assistans startade år 2013. Vi var två mammor som hade söner med diagnoser inom autismspektrat och ville ge dem chansen till det bästa möjliga livet. Vi valde då att starta detta bolag med kunden i fokus och som ska kunna vara självbestämmande över sin egna livssituation. Därav skräddarsyr vi den personliga assistansen helt utifrån kundens önskan och behov. Vi utgår alltid utifrån de grundläggande motiven som ligger bakom rättigheten till personlig assistans.
DML Assistans är ett personligt bolag med nära kontakt och där tillgängligheten för våra kunder och assistenter är mycket viktig. Vi vill finnas till hands för att alltid kunna ta snabba beslut utifrån varje enskild situation. Tack vare vår breda kompetens efter många års erfarenhet inom autismspektrat/funktionsnedsättningar kan vi således handleda våra assistenter och hjälpa dem att utvecklas på vägen.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi är till stöd vid ansökan av personlig assistans till försäkringskassan/kommun.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Crona Portal
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Ann-Cathrine Wikholm, 2025-02-27 13:37:39