Kurera Omsorg

Hemsida: kureraomsorg.se/personlig-assistans
Epost: info@kureraomsorg.se
Telefon: 010-265 18 00
Besöksadresser : Krusegatan 19, 212 25 Malmö. Storgatan 28, 593 33 Västervik.
visa flera adresser..
Hannebergsgatan 24, 171 68 Solna.Kurera Omsorg är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 8%
- vinst
3%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 174 123 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 156 159 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,6%
- 2023: 2,7%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 268 tkr som är 1.1 % av all lön till alla anställda och 15 850 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 276 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 4 %
- 2023: 253 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 78 888 kr
- 2023: 69 467 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 61 863 kr
- 2023: 46 317 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 3 000 tkr
- 2023: 2 500 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556888-0115 med etableringsår: 2015
- Kunder och assistenter
- 89 kunder och 500 assistenter. (260 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 12 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Skåne län, Kalmar län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 155:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 174:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 138:23 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 29:00 kr/tim - 39:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Kundbudget sätts på ett år. Avräkning vid årsskiftet på grund av årsredovisning.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
En egen webbshop för förbrukningsmaterial. Aktiviteter med anordnaren.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi på Kurera Omsorg ser varje individ som unik och vi vet att behov kan se olika ut. Vi engagerar oss på riktigt och finns tillgängliga för dig.
Vi är behjälpliga utifrån våra kunders olika livssituationer. För oss är öppen och ärlig kommunikation det viktigaste verktyget för att skapa ett stödjande och förtroendefullt samarbete. Vi bygger din personliga assistans tillsammans med dig.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, Kurera Omsorg erbjuder personer som ännu inte fått assistansbeslut hjälp med sin assistansansökan.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 90 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Franz Myrman, 2025-10-10 17:12:41