AB OmsorgsCompagniet i Norden

Hemsida: oc.se
Epost: info@oc.se
Telefon: 0200-12 21 00
Besöksadresser : Planiavägen 11, 131 54 Nacka. Mässans gata 10, 412 41 Göteborg.
visa flera adresser..
Gryndbodgatan 3, 211 33 Malmö.Nastagatan 2, 702 27 Örebro.
AB OmsorgsCompagniet i Norden är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 329 561 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 349 013 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,8%
- 2023: 4,0%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 214 tkr som är 0.6 % av all lön till alla anställda och 8 093 kr per kund
- 2023: 1 915 tkr som är 0.9 % av all lön till alla anställda och 10 079 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 498 anställda, därav administrativa: 15 personer som är 3 %
- 2023: 554 anställda, därav administrativa: 15 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 36 327 kr
- 2023: 72 821 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 56 220 kr
- 2023: 131 563 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556640-2292 med etableringsår: 2003
- Kunder och assistenter
- 150 kunder och 500 assistenter.
- Administrativ personal
- 15 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län, Västra Götalands län, Skåne län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 149:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 167:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:00 kr/tim - 36:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Vi följer gällande regelverk.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Tillgång till arbetsledare dygnet runt, året runt.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi erbjuder kvalitativ assistans med engagerade medarbetare som utför sina uppdrag med ”Omsorg och Omtanke” och i alla insatser ger ”det lilla extra”. Vårt mål och vision är att erbjuda de assistansberättigade assistans som uppfyller de krav som uppställs i lagstiftningen och som kan svara upp till den assistansberättigades rätt att leva sitt liv som denne vill. Assistansen bygger på respekt för de assistansberättigades självbestämmande och integritet och utgår från den enskildes särskilda behov och livssituation. Vi har flera anställda med nära erfarenhet av assistans.
Vi erbjuder aktiviteter för både kunder och assistenter under året.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi erbjuder rådgivning inför och stöd med ansökan, vi har samarbete med framstående jurister och advokater som är specialiserade på assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jennie Lundin, 2025-10-02 11:33:25