Monument Assistans AB

Hemsida: monumentassistans.se
Epost: info@monumentassistans.se
Telefon: 0707-200967
Besöksadresser : Monument Assistans, Traktorvägen 6 B, 226 60 Lund. Ågatan 2A, 334 32 Anderstorp.
visa flera adresser..
Västerbrogatan 8A, 503 30 Borås.Götgatan 22 A, 118 62 Stockholm.
Monument Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 9%
- vinst
0%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 123 004 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 83 551 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,3%
- 2023: 0,6%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 202 anställda, därav administrativa: 16 personer som är 8 %
- 2023: 124 anställda, därav administrativa: 16 personer som är 13 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 5 817 kr
- 2023: 10 220 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 1 333 kr
- 2023: 3 760 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 200 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559060-1687 med etableringsår: 2016
- Kunder och assistenter
- 99 kunder och 700 assistenter.
- Administrativ personal
- 16 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Jönköpings län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja. Enligt avtal."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 152:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 138:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 23:98 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 25:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Inga begränsningar
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vi skräddarsyr alla våra uppdrag individuellt. Vi utgår från kundens behov och önskemål och bygger en assistans som fungerar för alla och där vi hjälps åt. Samarbete med Juridisk Assistans
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Du bestämmer hur du vill leva ditt liv!
Monument Assistans är alternativet för dig som söker skräddarsydda lösningar. Vi är ett assistansbolag med stor kompetens och bred erfarenhet av personlig assistans. För att vi ska kunna hjälpa dig på allra bästa sätt så arbetar vi med hög tillgänglighet och ett nära och personligt samarbete.
Vi utgår från dina behov och önskemål och låser inte in dig med krångliga avtal och långa uppsägningstider. Det ska vara så enkelt och okomplicerat som möjligt.
Vi vill stärka personalen genom förmånliga anställningar och med möjligheten till ökad kompetens och personlig utveckling.
Ordning och reda i alla våra uppdrag.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!
www.monumentassistans.se
Mail: info@monumentassistans.se
Tel: 0707-200967- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, juridisk rådgivning, ansökan om personlig assistans och andra myndighetskontakter.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 90 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Erik Persson, 2025-11-07 13:43:02