Lyssna

NÄRA AB

Hemsida: nara.nu
Epost: info@nara.nu
Telefon: 08-511 744 40
Besöksadress: Löjtnantsgatan 17, 115 50 Stockholm

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556500-9916 med etableringsår: 1995

Kunder och assistenter
100 kunder och 500 assistenter. (233 årsanställda assistenter)
Administrativ personal
13 personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 4-12 veckor, uppsägningstid 8-12 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Stockholms län
Assistentpool
Det finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Fremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Nej"
Genomsnittlig grundtimlön
153:65 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 133:25 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 37:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader
Antal kr/tim som avsätts uppges ej
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Kan endast sparas för planerad resa nästkommande år
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Kontaktpersoner: Personlig kontaktperson som är insatt i din assistans och ger dig stöd i allt som rör din personliga assistans. Kontaktpersonen kan hjälpa dig med rekrytering, arbetsledning, myndighetskontakter, ansökan om personlig assistans för att nämna några. Råd och stöd: Vi ger dig råd och är med i hela din omprövningsprocess för din trygghets skull. Har du inte assistans idag så bistår vi dig i din ansökan. Transparens - Du är med och påverkar alla delar av din assistans. Från budget till arbetsledning till lönesättning. Allt utifrån hur du vill ha det. Vi redovisar löpande din ekonomi och ser till så att du har god och klar överblick på din ekonomi. Tydliga rapporter månadsvis över dina pengar samt förbrukade timmar. NÄRAtid - ett webb-baserat tidrapporteringsschema som är lättbearbetat samt gör din vardag lite enklare. Vi har ett bibliotek av olika blanketter som du har tillgång till och som ger dig en enklare vardag. Du får månatligen NÄRAnytt som ger dig nyheter om vad som händer inom NÄRA men även kul aktiviteter som är på gång och vad som hänt i världen angående assistans.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Hos oss kan du välja att vara egen arbetsgivare eller att låta oss ta hand om all din assistans. Vi erbjuder ett flexibelt samarbete utifrån dina behov och ditt liv. Vi är värdegrundstyrda vilket innebär att alla som arbetar på NÄRA arbetar efter att du ska få en ökad kvalitet i din assistans varje dag.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja, Läs mer:https://nara.nu/servicekund-vi-finns-i-bakgrunden/
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi hjälper människor som ej har assistans att söka. Kravet är då att vi skriver avtal om att få vara dennes anordnare när beslutet kommer.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Platsannonser på arbetsförmedlingen från NÄRA AB: 10
System för tidrapportering och schemaläggning
Primass
Transparens­index (0-100)
77 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Eva-Lena Edin, 2025-01-22 15:21:56

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: