NÄRA AB

Hemsida: nara.nu
Epost: info@nara.nu
Telefon: 08-511 744 40
Besöksadress:
Löjtnantsgatan 17, 115 50 Stockholm
NÄRA AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 154 923 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 145 648 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,1%
- 2023: 2,0%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 937 tkr som är 1.8 % av all lön till alla anställda
- 2023: 2 194 tkr som är 2.2 % av all lön till alla anställda
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 292 anställda, därav administrativa: 13 personer som är 4 %
- 2023: 284 anställda, därav administrativa: 13 personer som är 5 %
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556500-9916 med etableringsår: 1995
- Kunder och assistenter
- 100 kunder och 500 assistenter. (233 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 13 personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4-12 veckor, uppsägningstid 8-12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Nej"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 153:65 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 172:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 37:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Kan endast sparas för planerad resa nästkommande år
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Kontaktpersoner: Personlig kontaktperson som är insatt i din assistans och ger dig stöd i allt som rör din personliga assistans. Kontaktpersonen kan hjälpa dig med rekrytering, arbetsledning, myndighetskontakter, ansökan om personlig assistans för att nämna några. Råd och stöd: Vi ger dig råd och är med i hela din omprövningsprocess för din trygghets skull. Har du inte assistans idag så bistår vi dig i din ansökan. Transparens - Du är med och påverkar alla delar av din assistans. Från budget till arbetsledning till lönesättning. Allt utifrån hur du vill ha det. Vi redovisar löpande din ekonomi och ser till så att du har god och klar överblick på din ekonomi. Tydliga rapporter månadsvis över dina pengar samt förbrukade timmar. NÄRAtid - ett webb-baserat tidrapporteringsschema som är lättbearbetat samt gör din vardag lite enklare. Vi har ett bibliotek av olika blanketter som du har tillgång till och som ger dig en enklare vardag. Du får månatligen NÄRAnytt som ger dig nyheter om vad som händer inom NÄRA men även kul aktiviteter som är på gång och vad som hänt i världen angående assistans.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Hos oss kan du välja att vara egen arbetsgivare eller att låta oss ta hand om all din assistans. Vi erbjuder ett flexibelt samarbete utifrån dina behov och ditt liv. Vi är värdegrundstyrda vilket innebär att alla som arbetar på NÄRA arbetar efter att du ska få en ökad kvalitet i din assistans varje dag.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja, Läs mer:https://nara.nu/servicekund-vi-finns-i-bakgrunden/
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi hjälper människor som ej har assistans att söka. Kravet är då att vi skriver avtal om att få vara dennes anordnare när beslutet kommer.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Eva-Lena Edin, 2025-01-22 15:21:56