Lyssna

Blå Assistans

Hemsida: blåassistans.se
Epost: info@blaa.se
Telefon: 044-781 51 55
Besöksadress: Östra Boulevarden 34, 291 31 Kristianstad, , Kungsgatan 62 2 tr Uppsala, 753 22 Uppsala

Ideella förening och stiftelser enligt organisationsnumret: 846005-5000 med etableringsår: 1994

Kunder och assistenter
20 kunder och 167 assistenter.
Administrativ personal
4,78 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Uppsala län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem rekryterar assistenterna.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Fremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Ja under uppsägningtid"
Genomsnittlig grundtimlön
150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 128:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:50 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader
Antal kr/tim som avsätts uppges ej
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Inget svar
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Medlemstyrt brukarkooperativ med personlig kännedom om alla medlemmar och de flesta assistenter.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Platsannonser på arbetsförmedlingen från Blå Assistans: 1
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggning
Aiai
Transparens­index (0-100)
66 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Jessica Johansson, 2024-10-24 11:36:59

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: