Lyssna

Passal Assistans

Hemsida: passalassistans.se
Epost: info@passal.se
Telefon: 010-7077800
Besöksadresser : Kontor Göteborg, Lilla Bommen 6, 411 04 Göteborg. Kontor Kristinehamn, Djurgårdsvägen 31, 681 53 Kristinehamn.

visa flera adresser..

Kontor Karlstad, Kasernhöjden 3A, 652 21 Karlstad.

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556599-8316 med etableringsår: 2000

Kunder och assistenter
95 kunder och 500 assistenter.
Administrativ personal
18 personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län
Assistentpool
Det finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Ja, enligt kollektivavtalet"
Genomsnittlig grundtimlön
154:33 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 173:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 129:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 25:50 kr/tim - 31:50 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader
3:43 kr/tim - 6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
För oss är det viktigt att assistansomkostnaderna används till rätt saker. Så du som kund kan leva ditt liv så som du önskar.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Alla våra kunder har en personlig assistansansvarig med helhetsansvar för assistansen. Det innebär att både kunden och assistenterna alltid vet vem de kan vända sig till vid frågor eller funderingar. För de kunder som önskar hjälp med rekrytering har vi erfarna och utbildade rekryterare med god kännedom om varje uppdrag. De kan snabbt och träffsäkert hitta rätt assistent – självklart helt kostnadsfritt. Våra jurister hanterar hela ansökningsprocessen och företräder våra kunder i kontakter med myndigheter. Vi finns tillgängliga dygnet runt – året om. Dessutom ordnar vi regelbundet julbord, sommarfester, kickoffer och andra aktiviteter för både kunder och assistenter.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Passal Assistans erbjuder personlig assistans med ett helhetsfokus – vi tar hand om allt från juridik, rekrytering och administration till stöd i vardagen. Vi finns tillgängliga dygnet runt, året runt och alltid med kundens behov och önskemål i centrum. Vi är det lilla familjära företaget med de stora möjligheterna och starka resurserna.

"Att vi har en kontaktperson är så skönt, hon har koll på allt kring assistansen, allt som hänt oss, hur vi är och vad vi vill. Det är en sån otrolig trygghet vilket jag värderar väldigt högt", säger en av våra kunders anhöriga om oss som anordnare.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi hjälper till med ansökningar av personlig assistans och är ombud vid myndighetskontaktet, kostnadsfritt.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Platsannonser på arbetsförmedlingen från Passal Assistans: 8
System för tidrapportering och schemaläggning
Fast
Transparens­index (0-100)
100 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Sandra Widenberg, 2025-10-02 13:26:27

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: