Lyssna

Glaucus Assistans AB

Hemsida: glaucusassistans.se
Epost: info@glaucusassistans.se
Telefon: 018-470 30 18
Besöksadress: Besöksadress;, Verkmästargatan 19, 754 36 Uppsala, , Pihlgrensgatan 2, 652 25 Karlstad

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559122-9447 med etableringsår: 2017

Kunder och assistenter
35 kunder och 290 assistenter. (60 årsanställda assistenter)
Administrativ personal
tio personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Värmlands län, Uppsala län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Enbart kund/medlem bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Fremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Ja"
Genomsnittlig grundtimlön
147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 133:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
Assistans­omkostnader
1:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Finns sparad assistansomkostnadspeng kvar vid nytt kalenderår förs kundens sparade summa över från föregående år till det nya året.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Hos Glaucus har du självklart juridisk rådgivning och vi samarbetar med jurist Emil Classon på Emvald Juridik. Arbetsledning finns tillgänglig dygnet runt. Vakans- och vikarie hantering finns dygnet runt.
Vad ingår ej?
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi som arbetar på Glaucus Assistans har mångårig erfarenhet från LSS och personlig assistans. Hos oss får du personlig service direkt. Vi finns tillgängliga dygnet runt och har bred kompetens. Vi tar det fulla ansvaret för utförandet av hela din personliga assistans. Vi har juridisk kompetens och rådgivning i samarbetarbete med vår jurist Emil Classon på Emvald Juridik.
Vill du byta assistansbolag hjälper vi dig med hela processen och hos oss kan du givetvis välja att inte ha någon uppsägningstid!

Vi har vårt huvudkontor centralt i Uppsala och ett lokalkontor mitt i centrala Karlstad
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi hjälper dig med ansökningar, omprövningar och överklaganden av beslut till kommun och/eller Försäkringskassa. Har du inte assistans idag kan vi hjälpa dig med din nyansökan.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
System för tidrapportering och schemaläggning
Aiai
Transparens­index (0-100)
83 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Sandra Lötbom Andersson, 2025-10-13 09:55:30

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: