Lyssna

Flexi Assistans AB

Hemsida: flexiassistans.se
Epost: kontakt@flexiassistans.se
Telefon: 010 21 46 606
Besöksadress: Kistagången 20B, 164 40 Kista

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556832-5723, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter55 kunder och 150 assistenter. (100 årsanställda assistenter)
Administrativ personalfyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja om kunden vill ha sina ass."
Genomsnittlig grundtimlön150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 135:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 19:96 kr/tim - 29:93 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderOmkostnader ska användas under samma år.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Regelbundet stöd till vårdtagare/anhörig och assistenter. Löpande juridisk hjälp samt kontakt med myndigheter och kommunen. Tillgänglighet utöver normala kontorstider. Flexibilitet, engagemang och trygghet.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordDin anhörig kan gärna vara din assistent. Om så önskas talar dina assistenter samma språk som du som brukare.

Vår styrka: Bemötande, tillgänglighet, språkkunskaper samt god arbetsmiljö för assistenterna.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, detta är nytt från 2022 och gäller både brukare med beslut från Kommun eller FK.
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Företaget tillhandahåller relevant information och stödjer med det praktiska arbetet att söka assistansersättning, från ansökan till beslut. Detta görs med hjälp från företagets jurist och gäller både ansökan till Försäkringskassan och din kommun. Kunden och företaget ingår i ett skriftligt avtal för eventuellt fortsatt samarbete efter beviljad assistans. Tjänsten att ansöka om assistans är kostnadsfri och utan bindningstid.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)83 av 100
Källa och senaste uppdatering:Diana Ånborg, 2024-09-09 11:15:06

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: