Flexi Assistans AB

Hemsida: flexiassistans.se
Epost: kontakt@flexiassistans.se
Telefon: 010 21 46 606
Besöksadress:
Kistagången 20B, 164 40 Kista
Flexi Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 89%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 6%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 73 241 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 60 452 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,7%
- 2023: 4,8%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 200 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 2 %
- 2023: 171 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 36 981 kr
- 2023: 55 096 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 29 346 kr
- 2023: 54 577 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 500 tkr
- 2023: 2 500 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556832-5723 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 58 kunder och 150 assistenter. (100 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- fem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja om kunden vill ha sina ass."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 153:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 171:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 137:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:56 kr/tim - 30:83 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Omkostnader ska användas under samma år.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Regelbundet stöd till vårdtagare/anhörig och assistenter. Löpande juridisk hjälp samt kontakt med myndigheter och kommunen. Tillgänglighet utöver normala kontorstider. Flexibilitet, engagemang och trygghet.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Din anhörig kan gärna vara din assistent. Om så önskas talar dina assistenter samma språk som du som brukare.
Vår styrka: Bemötande, tillgänglighet, språkkunskaper samt god arbetsmiljö för assistenterna.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja, detta är nytt från 2022 och gäller både brukare med beslut från Kommun eller FK.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Företaget tillhandahåller relevant information och stödjer med det praktiska arbetet att söka assistansersättning, från ansökan till beslut. Detta görs med hjälp från företagets jurist och gäller både ansökan till Försäkringskassan och din kommun. Kunden och företaget ingår i ett skriftligt avtal för eventuellt fortsatt samarbete efter beviljad assistans. Tjänsten att ansöka om assistans är kostnadsfri och utan bindningstid.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Diana Ånborg, 2025-10-01 14:55:02