Viola Assistans AB

Hemsida: violaassistans.se
Epost: info@violaassistans.se
Telefon: 0709 687 711/08 519 42000
Besöksadress:
Skepparevägen 2, 151 38 Södertälje
Viola Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 79%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 9%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 7%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 20 503 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 21 484 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 11,4%
- 2023: 17,1%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 48 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 4 %
- 2023: 48 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 332 000 kr
- 2023: 524 571 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 262 429 kr
- 2023: 413 000 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 300 tkr
- 2023: 2 100 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556706-9462 med etableringsår: 2006
- Kunder och assistenter
- sju kunder och 40 assistenter. (30 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- två personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 170:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 190:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 140:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:83 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Den Försäkrade kan bli återbetalningsskyldig om det framkommer oriktiga uppgifter till försäkringskassan.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Skräddarsyr assistansen efter brukarens behov. Trygghet, tillit och engagemang är våra ledord.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 83 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Bayazid Assali, 2025-07-09 10:34:24