ELFA assistans i Sverige AB

Hemsida: elfa-assistans.se
Epost: info@elfa-assistans.se
Telefon: 08-7002060
Besöksadress:
Storgatan 45, -1tr, 171 52 Solna
ELFA assistans i Sverige AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 10%
- vinst
1%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 127 639 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 106 947 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 3,9%
- 2023: 0,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 307 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 4 %
- 2023: 273 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 70 523 kr
- 2023: 8 154 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 22 662 kr
- 2023: -26 400 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 000 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556798-2813 med etableringsår: 2009
- Kunder och assistenter
- 70 kunder och 320 assistenter. (192 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 12 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, från två till fyra veckors sjukhusvistelse"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 139:87 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 25:00 kr/tim - 39:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
8:00 kr/tim - 11:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Ja, kan sparas enbart vid överenskommelse
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
Arbetsmiljöinsatser, jourtelefon utanför kontorstid, enkel beställning av förbrukningsmaterial, regelbundna personalmöten, brandskyddsmaterial och arbetsdator till arbetsplatsen. Utöver detta kan brukare och assistenter förvänta sig tydlig och uppdaterad information, kunnig, påläst och tillgänglig personal på kontoret och årligt julbord.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
ELFA - Ett Liv För Alla. Som kund hos ELFA Assistans ges du en möjlighet att tillsammans med oss skapa en assistans som passar just dig utifrån ditt önskemål och ditt beslut. Vår intention är en trygg och långsiktig personlig assistans för våra kunder och en bra arbetssituation för våra medarbetare. Till vår hjälp har vi lagar, regler och ett stort lösningsfokus.
Vi har samlad, mångårig och bred kompetens inom assistans och vi sätter ett stort värde i att finnas tillgängliga för dig och dina assistenter. Vi erbjuder personlig hjälp vid ansökan om personlig assistans, vid ansökan om utökning, omprövning och överklagan och vid behov anlitas juridisk expertis.
När det gäller assistansomkostnader följer vi Skatteverkets och Försäkringskassans regler. Vi är transparenta med ekonomin och erbjuder dig årlig uppföljning avseende hur assistansersättningen som är kopplad till ditt beslut i praktiken används.
ELFA Assistans finns där våra kunder och assistenter finns. Med dagens kommunikationsmöjligheter är vi aldrig långt borta och vi strävar efter att både kunder och medarbetare ska uppleva oss som närvarande i deras vardag trots att vi inte alltid befinner oss på samma ort. Vår personal är flerspråkig och pratar svenska, engelska, arabiska, dari, syrianska och persiska.
Att våra kunder och medarbetare rekommenderar oss till vänner och bekanta som är i behov av en assistansanordnare, ser vi som det yttersta beviset på att vårt arbete och vårt engagemang ger resultat.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Viss rådgivning samt hjälp med ansökan om personlig assistans. Utifrån önskemål ordnas även med hantering av retroaktiva timmar under ansökningstiden.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 100 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Meriam Ibrahim, 2025-11-27 10:21:01