STIL

Hemsida: stil.se
Epost: info@stil.se
Telefon: 08-506 221 50
Besöksadresser : Storforsplan 36, 10tr, 123 47 Farsta. Esplanaden 10, 852 32 Sundsvall.
visa flera adresser..
Barnarpsgatan 19, 553 16 Jönköping.STIL är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 88%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 8%
- vinst
1%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 329 886 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 301 895 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,6%
- 2023: 1,3%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 813 tkr som är 0.8 % av all lön till alla anställda och 11 697 kr per kund
- 2023: 1 707 tkr som är 0.8 % av all lön till alla anställda och 9 754 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 610 anställda, därav administrativa: 26 personer som är 4 %
- 2023: 571 anställda, därav administrativa: 26 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 27 181 kr
- 2023: 18 383 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 19 161 kr
- 2023: 11 783 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Vinstmarginalen enligt STILs sammanställning är beräknat på vinsten efter skatt delat på omsättningen, medan vinstmarginalen från bolagsverket beräknas på rörelseresultat + finansiella intäkter(exkl. räntekostnader) Avvikelsen 2021, beror på en stor omplacering av värdepapper som gjort för att uppfylla STILs placeringspolicy. Vinsten på värdepapper uppgick till närmare 19 miljoner kr.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av STIL.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556777-9615 med etableringsår: 1984
- Kunder och assistenter
- 159 kunder och 1100 assistenter. (608 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 26 personal, sju därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren drivs som ett kooperativ. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västernorrlands län, Jönköpings län, Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem rekryterar assistenterna.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:50 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 136:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Alla pengar som blir kvar efter administrations- och lönekostnader fördelas efter dina behov. Det finns inga begränsningar i antal år eller belopp som pengar får sparas. Från och med 1 januari 2016 ska alla medlemmar ha en buffert i sitt projekt.
STIL kan i särskilda fall göra en överenskommelse med dig där STIL finansierar din assistans i en övergångsperiod efter byte av anordnare.
Om en tidigare medlem återvänder till STIL så finns medlemmens medel kvar på projektet.- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Endast i undantagsfall vid grov oaktsamhet eller uppsåt
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Kurser, föreläsningar, jourtelefon, peer support, samhälls- och nyhetsbevakning, opinionsbildning och politisk påverkan.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
STIL är ett icke vinstdrivande kooperativ i Independent Living-rörelsen. Vårt mål är att du själv ska bestämma över ditt liv. Din personliga assistans ska göra det möjligt för dig att leva ditt liv på det sätt som du vill. Vi kallar det självbestämmande.
I STIL är du arbetsledare för dina personliga assistenter. Du är inte brukare av STILs personliga assistans eller kund i ett assistansbolag. Du är huvudperson i ditt liv. I STIL är du också huvudperson i din personliga assistans.
Du behöver inte kunna allt för att bli arbetsledare i STIL. Det finns arbetsledare som behöver mycket stöd för att få en bra assistans, och det finns arbetsledare som behöver mindre stöd. Om du behöver kan du ha en medarbetsledare. Det är en person nära dig som du litar på.
Det är STILs ansvar att se till att du får det stöd du behöver. Alla arbetsledare har en arbetsledarpartner som jobbar på STILs kontor. Tillsammans med din arbetsledarpartner bestämmer du hur din assistans ska se ut. Kontoret ser till att du kan och får så mycket makt som möjligt i ditt liv och din personliga assistans.
STILs intressen är andra än att göra vinst. Vi anser att varje enskild person ska ha rätt till självbestämmande, trygghet, frihet och jämlikhet. STIL arbetar politiskt för att detta ska bli verklighet.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, juridiskt stöd erbjuds vid ansökan/överklagan gällande beslut om personlig assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 78 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Katarina Bergwall, verksamhetsledare, 2025-02-14 14:01:34