FM Care AB

Hemsida: fmcare.se
Epost: info@fmcare.se
Telefon: 021-480 35 00/ 021-480 35 12
Besöksadress:
Sigurdsgatan 6, 72130 Västerås
FM Care AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 29 111 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 5 742 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -5,5%
- 2023: -30,4%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 74 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 3 %
- 2023: 10 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 20 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -535 333 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -581 000 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559086-5977 med etableringsår: 2016
- Kunder och assistenter
- 12 kunder och 75 assistenter. (40 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- två personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västmanlands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, i fyra veckor"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 160:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 179:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 150:89 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi upplever att grunden till framgång för personlig assistans är att känna våra kunder väl. Hos oss arbetar vi därför nära både kund och assistenter, för att kunna se till att bedriva den allra bästa assistansen för individen. Ett gott samarbete är nyckeln!
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja. Vi tar gärna ett samtal kring detta, så kontakta oss för mer information.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Ulrika Hedmark, 2025-10-07 15:08:13